با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران حدود نیم قرن میگذرد هنوز روابط عمومی با مسایل مختلفی مواجه است. متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که به رغم وجود اندیشهها و ایدههای اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومیها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود میکنند. ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابطعمومی گرفته است.
چالشهای روابط عمومی در ایران را میتوان در دو بخش اصلی (تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرشهای منفی) و فرعی (نداشتن متولی مشخص، نبود تشکلهای حرفهای کافی و نبود قانون مندی مسئولیتهای استراتژیک و حرفهای روابط عمومی) تقسیم کرد. دست یابی تشکیلاتی را میتوان به عنوان نخستین چالش روابط عمومی در سازمان دانست. منظور از دستیابی تشکیلاتی، نبود پویایی در طراحی تشکیلاتی است.
نمودارهای تشکیـلاتی در تاریخ روابط عمومی ایران حاکی از نبود تفکر و تلاش در ایجاد بـخشهایی در تشکیلات روابط عمومی است که متناسب با تحولات اجتماعی ایران باشد. به رغم اینکه در کشور گرایش زیادی برای حرکـت به سمت " جامعه مدنی " و توانمندی و قابلیتهای روابط عمومی وجود دارد، تا کنون روابط عمومی نتوانسته است از این وضع برای تسریع روند جریان توسعه خود استفاده کند.
چالش دوم روابط عمومی، وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان است. این وابستگی کامل گاه " خطر مدیریت مداری " را در روابطعمومی یک سازمان افزایش میدهد. چالش سازمانی سوم " آمیختگی تشکیلاتی " روابط عمومی با سایربخشهای تشکیلاتی سازمان چون اطلاعات، انتشارات، امور بین الملل و حوزه ریاست است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومیها میتوانند با انتشار اخبار درست در زمان مناسب روان مخاطبان را سالم نگه دارند.
«محمدحسین صفار هرندی» که در دومین همایش ملی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی سخن میگفت، افزود: در ادبیات عامه ما مثلی هست که میگوید «بیخبری خوشخبری است»، اگر چنین باشد کار روابط عمومیها معنا ندارد؛ یعنی انسان در برهوت ناآگاهی یک زندگی گیاهی داشته باشد، گرچه گیاهان نیز ناآگاه نیستند و تسبیح خداوند را میگویند، ولی بیخبری به این مفهوم که هیچ ارتباطی با بیرون برقرار نکنیم و جدایی از همه حقایق هستی ایجاد شود، خوشخبری نیست و هیچ لذتی در آن وجود ندارد. ما نیازمند خبر هستیم و زندگی بدون خبر و آگاهی بیمعناست.
وی افزود: اما میشود از این مثل بهره دیگری هم گرفت؛ یعنی همان احساسی که مردم نسبت به برخی خبرها دارند و این مثل را در آنجا به کار میبرند.
وزیر ارشاد گفت: اگر نوع اطلاعرسانی طوری باشد که برای روح لطیف مردم اسباب زحمت شود، آنها ترجیح میدهند گوش ندهند، اطلاعات اگر سوهان روح مردم باشد، دریافتنکردنش برای آنها مزیت نسبی دارد.
صفار هرندی گفت: برخی دیدگاههای رسانهای چنان است که در آنها حتی به قیمت تخریب روان مخاطب حاضرند اطلاعرسانی کنند؛ چون خبرشان جذابیت پیدا میکند.
وی در ادامه گفت: به گفته برخی علمای رسانه، یکی از عناصر خبر، فوقالعاده بودن است؛ البته اندیشهای که به دنبال موارد فوقالعاده در خبر است، روان جامعه را میتواند با این توجیه پریشان کند و حتی به خاطر جاذبه یک چیز دروغ بگوید.
سومین همایش روابط عمومی الکترونیک پنجشنبه 26 اردیبهشت ماه 87 با حضور بیش از 500 نفر از استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان این حوزه در هتل المپیک تهران برگزار شد. به گزارش ستاد خبری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک این همایش که صبح روز پنج شنبه 26 اردیبهشت ماه 87 با حضور بیش از 500 نفر از استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان این حوزه از سراسر کشور در هتل المپیک تهران و با قرائت پیامهای جداگانه آیتالله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رابرت گروپ رییس انجمن جهانی روابط عمومی -ایپرا- آغاز بکار کرده بود با حضور دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رییس جمهور، پروفسور یحیی کمالی پور رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو و پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران و با اهدای تندیس و لوح استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک به دکتر سعیدرضا عاملی دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران بکار خود پایان داد. گزارش کامل این همایش را میخوانیدادامه