پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

فرجام منشور اخلاقی روابط‌عمومی!

منشور اخلاقی روابط‌عمومی ایران که پیش‌نویس آن چند ماه پیش در اختیار روابط‌عمومی‌ها قرار گرفت، با فرجام مبهمی مواجه بود.
قبلا قرار بود کمیته‌ای تشکیل شده و روی نظرات روابط‌عمومی کار کند تا پس از تصویب، در 27 اردیبهشت ماه سال 78 از طرف رئیس جمهور ابلاغ شود؛ ولی تاکنون خبری در این زمینه منتشر نشده است.

بررسی آینده شاخص های دو فضائی شده روابط عمومی

 

آینده شاخص های دو فضائی  شده روابط عمومی و روابط عمومی هوشمند و موثر توسط دکتر سعید رضا عاملی، در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک بررسی می شود.بنا به گزارش دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک ، دکتر سعید رضا عاملی ،دانشیار گروه ارتباطات  دانشگاه تهران در خلاصه مقاله خود که برای ارایه در این همایش آماده شده است آورده : نگاه به آینده خصوصا در قلمروهای ارتباطی که درگیر تحولات گسترده تکنولوژی های پیشرفته ارتباطی است، ما را با سنت های رایج ارتباطی و همچنین تحولات پیش رو آشنا می کند. مهمترین پیامد این توجه، اشراف بر "متغیرهای جدید" و در یک قلمرو کاملا متفاوت  "فرامتغیرها "ی ارتباطی است. فرامتغیرها ضمن بوجود آوردن یک مجموعه از متغیرها، فراهم آورنده "متغیرهای جدید" هستند که در موضوع روابط عمومی، منشاء بوجود آمدن فضاها، روندها و عملکردهای ارتباطی جدید می شوند.در بخش دیگری از این چکیده مقاله می خوانیم : روابط عمومی هوشمند و موثر  از متغیر مهمی در عرصه ارتباطات سخن می گوید که هوشمند بودن آن منعکس کننده وجود "حس ارتباطی ماشینی" و "تعامل اتوماتیک ماشین ها" است و موثر بودن آن بیانگر، موفق بودن این صنعت در "هدف گرفتن و اثر گذاردن" بر مخاطب با سه خصوصیات 1) "کوتاه بودن فرایند کار"، 2) به "حداقل رساندن زمان" و 3) "معطوف به علاق و خواسته های مخاطب" بودن است.دکتر عاملی در بخشی دیگر می افزاید : باید توجه داشت که روابط عمومی الکترونیک از یک مسیر بسیار ساده ارتباطی که با مورس آغاز شده به فضای کاملا صنعتی و الکترونیک که منجر به توسعه دیوایس ها کامپیوتری  و عناصر شبیه سازی واقعیت های محیطی منتهی شده است که امکان بهره مند شدن از مزایای ارتباطات حضوری و ارتباطات غیر حضور در ظرف "محیط های مجازی" را فراهم آورده است که نقطه عطف بنیادین در مسیر تحولات روابط عمومی الکترونیک محسوب می شود.اصل این مقاله هم زمان با برگزاری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک در اردیبهشت ماه سال 87 ارایه خواهد شد .پیش از این نیز تحقیقات و مطالعات دکتر عاملی در قالب دو مقاله با عناوین " نظام کامپیوتری فراگیر: کاربردهای فراگیر روابط عمومی در جهان دو فضائی شده " و "دولت موبایل ، شرکت های موبایل و روابط عمومی موبایل " در اولین و دومین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه و مورد توجه اساتید ، دانشجویان و شرکت کنندگان قرار گرفته بود. دکتر یونس شکرخواه ، کدخدای دهکده مجازی در وبلاگ خود در مورد دکتر عاملی نوشته است : دکتر سعید رضا عاملی را در آینده بیشتر خواهید شناخت؛ البته دانشجویان او را خوب می شناسند ولی فضای رسانه ای و آکادمیک ما هنوز با این مرد عمیق آشنا نیست. او که فوق لیسانس خود را از دانشگاه دوبلین و دکترای ارتباطات خود را از دانشگاه هالوی لندن گرفته؛ عضو گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نعمت بزرگی برای همه خانواده ارتباطات است.

وبلاگ‌نویسی از نزدیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وبلاگ‌نویسی را از نزدیک دیده باشید. نمی‌دانم تا چه اندازه این دیدارها برایتان خوشایند بوده است.

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شادی ضابط در وبلاگ"وبلاگوار" به نشانی http://weblogvar.persianblog.ir نوشته است: من خودم در طول این چند سال وبلاگ‌خوانی و به مناسبت موضوع تحقیقم با وبلاگ‌نویس‌های زیادی ملاقات کردم و بارها برایم پیش آمده که با دیدن شخصی که مدت‌هاست مطالبش را می‌خوانم دچار سرخوردگی شده‌ام. البته این هم پیش آمده که آن قامت ناسازی که در وبلاگش دیده بودم با واقعیتش تناسب زیادی نداشته. به ندرت هم پیش آمده که تصویری که من از وبلاگ‌نویس برای خودم ساخته بودم با واقعیتش - آنجور که من می‌دیدم ـ هماهنگ بود. با صحبت با دوستانم هم دیدم که آن‌ها هم معتقدند که معمولا وبلاگنویس‌ها با وبلاگشان فرق می‌کنند. حالا چرا این همه فرق بین وبلاگ و وبلاگ‌نویس؟ چرا تصویری که ما از وبلاگ‌نویس برای خودمان می‌سازیم متفاوت از چیزی است که ما در واقعیت می‌بینیم؟ بهنظر من دو دلیل هست: اولا که وبلاگ‌نویس خودآگاه یا ناخودآگاه همه درونیاتش را روی وبلاگ نمی‌آورد. در وبلاگ فرصت این هست که خوب (کم و بیش) فکر کنی و سنجیده بنویسی و یا با مخاطبت حساب‌شده‌تر کنش و واکنش داشته باشی. چیزی بی حساب و کتاب از دستت در نرود. مثلا در ارتباط رودررو وقتی با خون جوش آمده عکس العمل نشان می‌دهی معمولا کار را خراب می‌کنی، اما بسیارند وبلاگ‌نویسانی که وقتی درگیر احساسات غلیانی می‌شوند یا نمی‌نویسند، یا می‌نویسند و چاپ نمی‌کنند، یا می‌نویسند و چاپ می‌کنند و چند لحظه بعد وقتی حالشان جا آمد یادداشت را حذف می‌کنند یا بعدش اصلاحیه و پی‌نوشت می‌گذارند. پس دلیل اول این می‌تواند باشد که وبلاگ‌نویس حساب‌شده‌تر عمل می‌کند و خواسته یا نخواسته تمام اعتقاداتش، دغدغه‌هایش،علاقمندی‌هایش و خلاصه همه آنچه هست را روی وبلاگ نمی‌گذارد. دوم اینکه تصویری که ما از وبلاگ‌نویس با خواندن وبلاگش می‌سازیم، مطابق با مدل‌های ذهنیمان هستند: کسی که همیشه در وبلاگش آدم را می‌خنداند حتما آدم شادی است. کسی که مدام از عرفان و سلوک می‌نویسد و دلنشین هم می‌نویسد حتما رد پای آن را در رفتارش می‌توان دید. کسی که در وبلاگش راه به راه بد وبیراه می‌نویسد حتما آدم بددهنی است. گاهی وقت‌ها همین تصویری که برای خودمان از وبلاگ‌نویس ساخته‌ایم است که ما را تشویق به دیدنش می‌کند. ما به رفتارهای وبلاگی هر وبلاگ‌نویس ( متن نوشته‌هایش، موضوع آن‌ها، زبان وبلاگیش،‌ واکنش به نظر خوانندگانش،‌ رد پایش در وبلاگ‌های دیگر (و حتی نبودنش)، قالب وبلاگش و ...) معنا می‌بخشیم و او را در گروه‌های مرجعی که در ذهنمان داریم جا می‌دهیم. اینطور می‌شود که با دیدن آن وبلاگ‌نویس ساکتی که قرار بود با شوخی‌هایش ما را بخنداند تعجب می‌کنیم. ضابط ادامه داده است: یکی از مصاحبه‌شونده‌هایم که مریضی سختی دارد می‌گفت که از مشکلات کسی که دوستش دارد چیزی نمی‌نویسد. چون فکر می‌کند نباید آن تصویر قشنگ را که از این عشق برای خواننده‌هایش به وجود آمده از بین ببرد. می‌گفت بگذار «در این دنیای کثیف یک چیز اساطیری باقی بماند. همانطور که ما با خواندن قصه سیندرلا کیف می‌کردیم، بگذار در این جامعه که اینقدر قتل و جنایت هست همچین چیزی باقی بماند». بین خودمان بماند، از آنجا که بیشتر تجربه‌های دیدار من با وبلاگنویسان موفقیت آمیز نبوده، من هم گاهی به خودم می‌گویم بهتر است به دیدار کسی که وبلاگش را دوست داری نروی. بگذار همان تصویر قشنگ درذهنت باقی بماند. اما وسوسه آشنا شدن با کسی که طرز فکر کردن و نوشتنش را دوست داری هم هست!

برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر در «روز روابط‌عمومی»

احسان جهاندیده دبیر شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: سیزدهمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر27 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.وی افزود: با توجه به فرصت محدود برای تدارک برگزاری این جشنواره در 27 اردیبهشت ماه 87، امیدوارم با همکاری همه دوستان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، جشنواره ای برپا شود که بازتاب دهنده زحمات و خدمات روابط عمومی‌ها بوده و موجب افزایش انگیزه‌ها و توانایی‌ها شود.

امکان درج «ادامه مطلب» در وبلاگ‌های «بلاگ‌اسکای»

امکان نمایش مطلب به صورت ادامه‌دار در سیستم بلاگ‌اسکای فراهم شد. به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به موجب این تغییر کاربران می‌توانند برای بارگذاری شدن سریعتر وبلاگ‌شان، . . . ادامه خبر