پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

روابط عمومی همواره باید به سهم ارتباطی دیگران توجه داشته باشد

ایجاد تعادل در ارتباطات میان‌فردی و گروهی یکی از کارکردهای اصلی روابط عمومی است. روابط عمومی در ارتباط با مخاطبان درون و برون سازمانی خود، همواره باید به سهم ارتباطی دیگران توجه داشته و به همان اندازه که از دیگران توقع صبوری و شنیدن دارد، خود نیز این گونه باشد و بستری را فراهم آورد که همه، مخصوصا مدیران و مسوولان در سازمان اینگونه باشند.

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نویسنده وبلاگ"خط ربط" به نشانی http://prsoft.blogfa.com آورده است: اگر در جریان ارتباطی با مخاطبان تعادل و توازنی ایجاد نشود؛ دریافت، انتقال و درک پیام دچار آفت خواهد شد و بدون شک نتیجه مطلوبی را در بر نخواهد داشت. بنابراین روابط عمومی همواره باید در راستای رسالت ارتباطی خود ضمن توجه به سهم ارتباطی مخاطبان، هیچگاه خود را در جایگاهی فراتر و بالاتر از مخاطبان نپندارد.

روابط عمومی باید به گونه‌ای رفتار کند که پیوسته مورد احترام بوده و اندیشه‌ها و اطلاعاتش مورد قبول مخاطبان قرار گیرد و این مهم محقق نخواهد شد، مگر اینکه خود نیز به مخاطبانش احترام گذاشته و در مقابل اخبار منفی سازمان یا انتقاداتی که از سازمان می‌شود؛ حالت تدافعی نگیرد.

در چنین فضایی امکان نفوذ در افکار عمومی و استفاده درست و بهینه از ابزارهای اطلاع‌رسانی برای روابط عمومی‌ها فراهم خواهد شد و همه مخالفان و موافقان امکان ابراز عقیده، اظهارنظر و نقد منصفانه را خواهند یافت.

تغییر روابط عمومی در ایران از سنتی به الکترونیکی کار آسانی نیست

سهیلا ذکایی - مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص بررسی عوامل موثر در توسعه روابط عمومی الکترونیک گفت: پیشرفت فن‌آوری در تولید، پردازش، انتشار و استفاده از اطلاعات سبب دگرگونی عمیق در روابط بین انسان‌ها و سازمان‌ها شده است به طوری که امروزه در جوامع پیشرفته سازمان‌ها با استراتژی استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند.

او ادامه داد: در این میان روابط عمومی‌ها در هر سازمان یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع‌رسانی و پل ارتباطی قوی مابین کارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می‌کنند.

وی گفت: این واحد سازمانی می‌تواند رهرو تغییرات در سازمان باشد و با آموزش و ابزارهایی که در اختیار دارد آگاهی‌های لازم را برای تسریع روند تغییرات ارایه کند.

ذکایی افزود: اگر استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات را در یک تغییر بنیادی، موثر و مثبت بدانیم با این پذیرش روابط عمومی جلوه‌ای نوین می‌یابد که یکی از راه‌های ارایه این جلوه تغییر روابط عمومی از حالت سنتی به الکترونیک است.

او خاطر نشان کرد: روابط عمومی الکترونیک می‌تواند با استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی با اطلاع‌رسانی‌های سریع و به هنگام و توجه به اصل مخاطب محوری فعالیت‌های خود را با سنجش برنامه‌های دقیق استوار کند. به طوری که با ارایه خدمات بهینه، شفاف‌سازی اطلاعات، حس اعتماد و تصویر ذهنی مطلوبی در ابعاد درون و برون سازمان از خود بر جای گذارد.

این مدرس دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ناگفته نماند که تغییر روابط عمومی در ایران از سنتی به الکترونیکی به معنای واقعی کار آسانی نیست ولی با بازنگری در گذشته و تحول جدی در آینده می‌تواند از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیکی صعود کند و به پیشرفت های خوبی برسد.

گسترش حوزه فعالیت روابط عمومی‌ها

یکی از فواید استفاده از ابزار و فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف و مسئولیت‌های روابط عمومی‌ها، گسترش دامنه و حوزه فعالیت روابط عمومی‌ها است.
نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده در حوزه روابط عمومی الکترونیک، حاکی از آن است که با به‌کارگیری ابزار و تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف روابط عمومی‌ها، فعالیت‌های این حوزه در حد خیلی زیاد و زیاد گسترش یافته است.
بر این اساس از میان 500 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی با پست‌های سازمانی مختلف و متنوع، بیشتر پاسخگویان (2/67 درصد) معتقدند روابط عمومی الکترونیک، حوزه فعالیت روابط عمومی سازمانشان را در حد خیلی زیاد و زیاد گسترش داده­ است.
در مقابل 4/22 درصد این تأثیر را تا حدودی و 8/6 درصد کم و خیلی کم ارزیابی کرده­اند.
در حالی که در مورد تأثیر روابط عمومی الکترونیک بر سایر فعالیت‌های حوزه روابط عمومی سازمان­ها ارزیابی بیشتر پاسخگویان یک ارزیابی متوسطی بوده است. بدین معنا که «رها ساختن سازمان­ها از قید و بند محدودیت­های زمانی و مکانی» (2/49 درصد)، «کاهش ارتباط چهره به چهره» (4/35 درصد) و «به کارگیری مخاطب سنجی الکترونیکی در فعالیت‌ها» (5/34 درصد) به عنوان موارد دیگری از تاثیرات روابط عمومی الکترونیک بر سازمان پاسخ دهندگان، در حد زیاد و خیلی زیاد ذکر شده است.

مخدری به‌نام تلویزیون!

تماشای تلویزیون در هند به ‌صورت اعتیاد‌آوری افزایش یافته و تبدیل به یک نوع ماده‌ مخدر جدید شده‌ است. سایت «ایندیانا تایمز» در نقدی که درباره‌ عادت به تماشای بی‌رویه‌ تلویزیون در بین مردم کشور هندوستان نوشته‌، آورده‌ است: هم‌چنان که توزیع‌کنندگان این نوع مواد اعتیاد‌آور هر روزه تعداد بیشتری کانال معرفی می‌کنند و برنامه‌های بی‌محتوا و پوچی را نیز برای پرکردن این کانال‌ها ارائه می‌دهند، صداهای هشدار‌دهنده در میان جشنی از برنامه‌های متعدد که توزیع‌کنندگان به راه‌ انداخته‌اند، هرگز به گوش مصرف‌کنندگان نمی‌رسند. در این مطلب همچنین آمده است: در دو دهه‌ گذشته، تحقیقات گسترده در سراسر جهان، تاثیرات مضر تماشای زیاد تلویزیون را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اعطای فرصت مطالعاتی به خبرنگاران رادیو-تلویزیونی

 

دست اندرکاران رسانه های دیداری و شنیداری در کشورهای در حال توسعه می توانند برای شرکت در سیزدهمین برنامه فرصت مطالعاتی بنیاد رادیو-تلویزیونی درخواست دهند. این برنامه از 20 تا 31 اکتبر در بریتانیا برگزار می شود.شرکت کنندگان در این برنامه ضمن آشنا شدن با فرصت های جدید و متخصصان این حرفه، می توانند با یکدیگر درباره برنامه های کاری خود به تبادل نظر بپردازنند. هزینه سفر، آمد و شد و اقامت پذیرفته شدگان در این برنامه به وسیله برگزارکنندگان پرداخته می شود. برای اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه کنید.