پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

روابط عمومی‌ها در سالم‌سازی روان مخاطب بکوشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند با انتشار اخبار درست در زمان مناسب روان مخاطبان را سالم نگه دارند.
«محمدحسین صفار هرندی» که در دومین همایش ملی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی سخن می‌گفت، افزود: در ادبیات عامه ما مثلی هست که می‌گوید «بی‌خبری خوش‌خبری است»، اگر چنین باشد کار روابط عمومی‌ها معنا ندارد؛ یعنی انسان در برهوت ناآگاهی یک زندگی گیاهی داشته باشد، گرچه گیاهان نیز ناآگاه نیستند و تسبیح خداوند را می‌گویند، ولی بی‌خبری به این مفهوم که هیچ ارتباطی با بیرون برقرار نکنیم و جدایی از همه حقایق هستی ایجاد ‌شود، خوش‌خبری نیست و هیچ لذتی در آن وجود ندارد. ما نیازمند خبر هستیم و زندگی بدون خبر و آگاهی بی‌معناست.
وی افزود: اما می‌شود از این مثل بهره‌ دیگری هم گرفت؛ یعنی همان احساسی که مردم نسبت به برخی خبرها دارند و این مثل را در آنجا به کار می‌برند.
وزیر ارشاد گفت: اگر نوع اطلاع‌رسانی طوری باشد که برای روح لطیف مردم اسباب زحمت شود، آن‌ها ترجیح می‌دهند گوش ندهند، اطلاعات اگر سوهان روح مردم باشد، دریافت‌نکردنش برای آن‌ها مزیت نسبی دارد.
صفار هرندی گفت: برخی دیدگاه‌های رسانه‌ای چنان است که در آن‌ها حتی به قیمت تخریب روان مخاطب حاضرند اطلاع‌رسانی کنند؛ چون خبرشان جذابیت پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت: به گفته برخی علمای رسانه، یکی از عناصر خبر، فوق‌العاده بودن است؛ البته اندیشه‌ای که به دنبال موارد فوق‌العاده در خبر است، روان جامعه را می‌تواند با این توجیه پریشان کند و حتی به خاطر جاذبه یک چیز دروغ بگوید.

صفار هرندی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجهیم دروغ در حوزه سیاسی و مسائل حکومتی، هم‌چنین کم‌فروشی در دادن اطلاعات واقعی به جامعه و یا دادن خبر برعکس و مخدوش است، یا این که در خبری بخشی از حقیقت داده شود و بخشی داده نشود؛ این بلایی است که برخی بر سر افکار عمومی می‌آورند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: البته این را باید هم بگویم که در کشور ما در حق رسانه‌ها جفا می‌شود. ما باید از آنها سپاس‌گزار باشیم. آنها واسطه رساندن پیام هستند و نمی‌توان فقط وجوه منفی عملکرد آنها را گفت. دغدغه‌های برخی رسانه‌ها برای انعکاس خدمات دولت و دستاوردهایش گاهی از دغدغه‌های روابط عمومی‌ها بیشتر است و برخی رسانه‌ها اهتمام جدی‌ای در این زمینه دارند؛ اما اگر بنای کار رسانه بر خراب کردن باشد، همان مثل «خوش‌خبری بی‌خبری است» درست‌تر است.
وی هم‌چنین بر اطلاع‌رسانی صحیح از سوی روابط عمومی‌ها برای مقابله با انتشار اخبار مخدوش تاکید کرد و گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند با انتشار اخبار درست در زمان مناسب روان مخاطبان را سالم نگه دارند.
صفار هرندی در ادامه به پیچیدگی اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: حوزه فرهنگی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد است و نقش‌آفرینان فرهنگی در جای جای کشور مشغول فعالیت هستند. اطلاع‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی پیچیدگی‌های بیشتری دارد.
وی در عین حال اظهار کرد: اقدامی که دولت در بخش فرهنگی کرد، بازگشت همراه با سرافرازی و غرور به ارزش‌های غفلت شده در سال‌های گذشته بود و این سیاست دولت بود. در این بازگشت تنها کاری که باید انجام می‌دادیم این بود که غبار را از چهره پاک اعتقادات و برنامه‌های فرهنگی اصیل نظام کنار بزنیم و این کار را کردیم. آموزه‌های حاکم بر نگاه ما به عنوان یک مسلمان و ایرانی متاثر از ارزش‌های انقلاب است و همان است که در قرآن و اهل بیت وجود دارد. ما توانستیم برخورداری شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها از امکانات فرهنگی را به سایر مناطق توسعه دهیم و بقیه مناطق هم از این بابت بهره‌مند شوند. امروز سامانه‌های فرهنگی در سراسر کشور در حال ایجاد است و عدالت در حوزه فرهنگ از آرمان به یک فرهنگ تبدیل شده و در همه شهرستان‌ها اهالی فرهنگ حداقل یک سر پناه به عنوان مجتمع فرهنگی و یا نگارخانه برای خود دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه گفت: در حوزه کتاب نیز طبق آن چه در برنامه چهارم گفته شده بود یارانه‌ها هدفمند شد و به جای این که آن‌ها را به ناشر بدهیم آن را به مصرف‌کنندگان رساندیم؛ به طوری که در نمایشگاه کتاب امسال دو میلیارد تومان فروش الکترونیکی کتاب با استفاده از کارت‌های الکترونیکی بوده است و تا پایان سال 20 میلیارد تومان یارانه نشر در میان اقشار کتاب‌خوان توزیع خواهد شد.
وی درباره حوزه هنر افزود: نگاه ما در این حوزه این بود که همه باید از این موهبت الهی یعنی هنر بهره‌مند شوند و بهترین هنرمندان کسانی هستند که از ابزار برای ایجاد آگاهی در جامعه استفاده کنند. در دولت نهم تلاش شد هنر به شهرهای کوچک نیز برود و من در سفری که اخیرا به استان گلستان داشتم با چند گروه هنرمند آشنا شدم که کارهایشان بسیار خوب بود.
صفارهرندی در ادامه گفت: تولید فرهنگی در کشور ما برای قشر متدین و پایبند به مسائل مذهبی نادیده گرفته می‌شد؛ اما امروز تلاش می‌شود کارهای فاخری انجام شود و این اقشار از آن استقبال کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین از توسعه رسانه‌هایی همچون خبرگزاری‌ها، سایت‌های اطلاع‌رسانی و وبلاگ‌ها استقبال کرد و گفت: هر چه جلوتر می‌رویم این رسانه‌ها در کشور بیشتر می‌شوند، از سویی باید بگویم هیچ‌وقت مطبوعات علیه یک دولت این چنین دست به تخریب نزده بودند؛ به طوری که امروز انتقادها گاهی به تخریب می‌رسد و از آن عبور می‌کند. هیچ دولتی این قدر زمینه نداشته که این‌چنین به آن هجوم بیاورند و هیچ دولتی هم به اندازه ما سعه صدر نداشته است.
وی گفت: یکی از روزنامه‌ها اخیرا گله کرده چرا وقتی سخنی را در روزنامه خود منتشر می‌کند دولت در مقابل آن اطلاعیه می‌دهد و درخواست اطلاع‌رسانی صحیح دارد. این یک اصل بدیهی است که اگر خبری غلط منتشر شد آن نهاد حق دارد آن خبر را اصلاح و درخواست انتشار در همان روزنامه را مطرح کند. چنین گلایه‌ای از بی‌طاقتی است. گاهی حرف‌هایی را که نزده‌ام به نقل از من در روزنامه‌ها منتشر می‌کنند؛ اما من چیزی نمی‌گویم و شکایتی نمی‌کنم؛ چنین کارهایی ظلم به مردم است و در این قسمت‌هاست که نقش روابط عمومی‌ها جدی می‌شود. اگر دستگاه شما چهره دیگری در اذهان عمومی پیدا کرد شما مسوول هستید که آن را اصلاح کنید. چرا روابط عمومی‌ها پیش‌خبر را ندهند و چرا خبر اول را ندهند. مدیران ما باید رسانه‌ها را بشناسند و چیزی را که قابل کتمان نیست، کتمان نکنند، در عین حال نباید اجازه داد خبری را که انتشارش برای جامعه مضر است، فردی با سماجت بخواهد به دست بیاورد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان با اشاره به پیچیدگی اطلاع‌رسانی در عرصه فرهنگ، همکاری همه نهادها برای اطلاع‌رسانی در این زمینه را خواستار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد