پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

وبلاگ‌نویسان می‌توانند «کد اخلاق» تدوین کنند

 
 به اعتقاد یک صاحبنظر امور وبلاگ‌ها، وبلاگ‌نویسان می‌توانند چارچوب‌های اخلاقی یا به عبارتی «کد اخلاق» را در این عرصه تدوین و به آن عمل کنند. بهروز شیخ رودی، نویسنده وبلاگ «وبلاگ پژوه»، اظهار کرد: بخشی از وبلاگ‌نویسان جامعه‌ اطلاعاتی، مدلی از قوانین اخلاقی وبلاگ‌نویسی را با استفاده از قوانین اخلاقی «جامعه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای» تهیه و ارائه‌ کرده‌اند. این نمونه و سایر موارد مشابه نشانگر توانایی و امکان تهیه و اعلام چارچوب‌های اخلاقی یا به عبارتی «کد اخلاق وبلاگ‌نویسان فارسی زبان» به صورت عام و برای جامعه وبلاگ‌نویسان جهان اسلام با استناد به آموزه‌ها و تعالیم اسلامی «کد اخلاق وبلاگ‌نویسان مسلمان» به گونه‌ای جهان شمول و موثر است. به گفته وی، قوانین اخلاقی وبلاگ‌نویسی ابعاد مختلفی را می‌تواند داشته باشد.

سالم‌سازی فضای سایبر با فرهنگ‌سازی

 
 محتوای فارسی جذاب و غنی که با کیفیت و هنر پردازش شده باشد، فرهنگ ملی و بومی کشور را فعال‌تر کرده و با جذب مخاطب بیش‌تر و تزریق عقلانیت و غنای مضاعف، استفاده سالم از فضای سایبر را هدایت می‌کند.سیدعلی‌اکبر صفوی‌با بیان این مطلب فضای سایبر را محیط جدیدی خواند که افراد و اقشار مختلف می‌توانند در آن قرار بگیرند و اظهار کرد: با وجود این که می‌توان در جنبه‌های بسیاری به سالم‌سازی فضای سایبر نگاه‌ کرد اما کار بلندمدتی در کشور در این خصوص صورت نگرفته است و اقدامات محدود کننده همچون فیلترینگ راه کار اصولی نیست.او گفت: در این زمینه صرفا با نگاه امنیتی که تعریف شده و مورد اتفاق نیست و به شکل سلیقه‌ای اعمال می‌شود، نمی‌توان کاری از پیش برد چرا که در زمان صحبت از اجتماع حاضر در فضای بین‌المللی سایبر، باید حدود اختیارات در وضع قوانین و نیز شرایط افراد حاضر در فضا مشخص شود.

ارایه آمار نادرست، اعتماد مردم را از اخبار سلب می‌کند

 
آمار و گزارش‌های حاصل از تحلیل آن در هر جامعه، بیان کننده واقعیت‌های آن جامعه است که با بررسی آن‌ها بهتر و راحت‌تر می‌توان با مسایل پیش رو برخورد کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. بیژن نفیسی - مدرس ارتباطات - با بیان این مطلب و با تاکید بر این که ارایه آمار در خبر، بر اعتبار آن می‌افزاید، اظهار کرد:‌ ارایه آمار و ارقام از جمله مواردی است که از تخمین‌های نادرست و تحلیل‌های بی‌پایه جلوگیری کرده و با اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به خبر اعتبار می‌بخشد.وی افزود: توجه و التزام به ارایه آمار از سوی سازمان‌های مختلف و به روزرسانی این آمار، در ارایه آمار صحیح و دقیق از سوی رسانه‌ها بسیار موثر است که این امر نیز به همکاری فعال سازمان‌ها و ادارات مختلف برای ارایه گزارش‌های آماری از عملکرد ماهانه، هفتگی و یا حتی روزانه‌شان نیازمند است.

انتقاد یک پژوهشگر مصری از عملکرد رسانه‌های غربی

 
 یکی از اساتید و پژوهشگران مصری از عملکرد رسانه‌های غربی در انتشار اخبار مربوط به شیعه و سنی انتقادکرد.راسم النفیس از اساتید و پژوهشگران مصری روز دوشنبه در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با انتقاد از عملکرد رسانه‌های غربی اظهار کرد: بسیاری از اخبار منتشر شده از سوی این رسانه‌ها درست نیست و به نظر می‌رسد که هدف‌شان آتش‌افروزی میان شیعه و سنی است.وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های غربی در انعکاس اخبار مربوط به شیعه و سنی گفت: این رسانه‌ها زمانی که قصد اعلام خبری از حزب الله لبنان را دارند آن را شیعه طرفدار ایران و جنبش امل لبنان را نیز جنبش مذهبی طرفدار سوریه معرفی می‌کنند و در واقع مذهب هر گروه را به عنوان پسوند آن گروه بیان می‌کنند که این نشان می‌دهد این رسانه‌ها به دنبال تفرقه‌افکنی هستند.

استقرار نظام روابط عمومی الکترونیکی؛ نیازمند برنامه‌ریزی جامع

 
 چگونگی استقرار نظام روابط عمومی الکترونیکی در سازمان‌ها از جدی‌ترین نیازهای امروز روابط عمومی‌ها است. مسعود ذهبیون - مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری - در دیدار مسوولان برگزاری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با بیان مطلب فوق افزود: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بحث‌ها و بررسی‌های خوبی در حوزه تبیین ضرورت‌ها و الزامات به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در انجام باکیفیت‌تر و بهینه‌تر وظایف و مأموریت‌های روابط عمومی‌ها انجام شده است.
ذهبیون افزود: طبیعی است یکی از پیش فرض‌های استقرار روابط عمومی الکترونیک، آموزش نیروی انسانی شاغل در روابط عمومی است.