پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

اهدای مستندات همایش روابط عمومی الکترونیک به کتابخانه ملی

مستندات برگزاری همایش های سالانه روابط عمومی الکترونیک به کتابخانه ملی اهداء خواهد شد.علی بنام  رییس کمیته انتشارات سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با بیان این مطلب افزود : این مستندات شامل کتب ومجموعه مقالات منتشرشده ٬ فیلم ها ٬ عکس ها ٬ تندیس ها٬ تمبرهای یادبود٬ الواح و اخبار و گزارش های منتشرشده از بدو برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری همایش است.وی با اشاره به اینکه مستند سازی به عنوان یکی از وظایف ذاتی روابط عمومی ها برای سنجش میزان پیشرفت امور و همچنین حفظ پویایی حافظه تاریخی سازمان محسوب می شود گفت : دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک با هدف ماندگار کردن روندشکل گیری ٬ فعالیت و در ادامه تکامل و توسعه روابط عمومی الکترونیک در کشور و همچنین تسهیل شرایط دسترسی پژوهشگران و محققان به منابع تولید شده در این حوزه٬ تصمیم به انجام این کار گرفته است. بنام ٬گفت : پس از پایان سومین همایش روابط عمومی الکترونیک ٬اصل منابع یاد شده به کتابخانه ملی ایران اهداء خواهد شد.وی ادامه داد : بنا داریم این عمل را هر سه سال یکبار انجام دهیم.

برگزاری دوره آموزش آن لاین روزنامه نگاری

 

مرکز بین المللی خبرنگاران دوره های آموزشی آن لاین روزنامه نگاری اقتصادی و گزارشگری بحران را برای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ایرانی ساکن این کشور برگزار می کند. هدف از این کار تقویت مهارت های علاقمندان در گزارش اخبار اقتصادی و اطلاع رسانی بحران ها در مواردی مانند بلایای طبیعی، بحران های انسانی و وخیم شدن وضع بهداشتی و گسترش بیماری ها است.

روزنامه نگاری اقتصادی و بازرگانی شرکت در این دوره آموزشی که به زبان فارسی برگزار می شود، برای عموم آزاد است. این دوره که نخستین دوره از مجموعه دوره های چهارگانه آموزش از راه دور روزنامه نگاری اقتصادی است، به صورت خودآموز ارائه می شود و عنوان آن "مقدمه ای به گزارشگری و خبرنویسی اقتصادی و بازرگانی" است. این دوره اینترنتی در آغاز سال جدید ایرانی راه اندازی خواهد شد.

بعضی موضوع های مطرح شده در دوره روزنامه نگاری اقتصادی عبارتند از:

*     توجه به بعد انسانی اخبار در خبرنویسی اقتصادی

*     چگونگی یافتن موضوع های مناسب برای تهیه گزارش از جنبه های مختلف اقتصاد بومی

*     پیدا کردن منابع معتبر برای تهیه گزارش

*     نحوه برخورد با سوال ها و معضلات اخلاقی

سه دوره دیگری که به ترتیب پس از این دوره ارائه می شوند، شامل موضوع های متنوع دیگری مانند آشنایی با اصطلاحات تخصصی و رویه های اقتصادی، ساز و کارهای اقتصاد بین المللی و نحوه تهیه گزارش های اقتصادی با استفاده از منابع متعدد خواهد بود.شرکت کنندگان برای دریافت گواهی شرکت در دوره روزنامه نگاری اقتصادی از مرکز بین المللی خبرنگاران، ضمن شرکت در فعالیت های  آموزشی آن لاین که به صورت تعاملی برگزار می شود، باید در انتهای دوره یک مقاله پایانی هم تهیه کنند. این مقاله به وسیله مربی این مرکز ارزیابی خواهد شد. علاقمندان می توانند به محض راه اندازی دوره در آن ثبت نام کنند و بر اساس زمانبندی و برنامه کاری خود، درس ها را مطالعه کنند. برای اطلاعات بیشتر با نشانی الکترونیک trainingeditor@icfj.org      مکاتبه کنید.

 گزارشگری بحراناین دوره آموزشی به مدت پنج هفته از پانردهم آوریل تا بیستم مه، 27 فروردین تا 31 اردیبهشت برگزار می شود و مربی آن طلا دولتشاهی از خبرنگاران با تجربه بین المللی است. هدف از برگزاری این دوره که به زبان فارسی ارائه می شود، بررسی گزارشگری بحران در شرایطی مانند بلایای طبیعی، بحران های انسانی و گسترش بیماری ها است.

شرکت کنندگان در این دوره موارد زیر را مرور می کنند:

*     جنبه انسانی و شخصی گزارش های تهیه شده  هنگام بروز بحران و چگونگی روایت واقعه از دیدگاه افراد آسیب دیده     

*     مراجعه به منابع متعدد؛ ارزیابی همه جوانب یک بحران و درک انگیزه ها و نگرانی ها

*     تعلق عاطفی و جانبداری؛ ممانعت از سوء استفاده عاطفی از گزارشگران هنگام بروز بحران

*     نقش باورهای عمومی و کلیشه های اجتماعی در گزارشگری بحران و توجه به لحن گزارش در  درک مخاطبان از رخدادها

شرکت کنندگان در این دوره، هر هفته ضمن انجام فعالیت های تعاملی اینترنتی با مربی و سایر شرکت کنندگان، تکلیف های مختلفی را انجام خواهند داد. شرکت کننندگان پس از طی موفقیت آمیز دوره، گواهی معتبری را از مرکز بین المللی خبرنگاران دریافت خواهند کرد.پذیرش علاقمندان به شرکت در این دوره به پانزده نفر محدود است. علاقمندان می توانند شرح حال تحصیلی و شغلی خود را به همراه نامه ای درباره علت اهمیت شرکت در این دوره و دو نمونه کار به نشانی الکترونیکی onlinecourse@icfj.org ارسال کنند. آخرین فرصت برای ارسال این مدارک 27 مارس است.مرکز بین المللی خبرنگاران، آی سی اف جی،  یک سازمان غیرانتفاعی حرفه ای است که با هدف ارتقای سطح روزنامه نگاری در جهان فعالیت می کند. این مرکز باور دارد که رسانه های مستقل و قوی به بهبود شرایط زندگی انسان ها کمک می کند. برای اطلاع بیشتر از فعالیت های آی سی اف جی به نشانی اینترنتی www.icfj.org مراجعه کنید.

سواد اطلاعاتی همان توانمندی استفاده از شبکه است

سواد اطلاعاتی امروزه، خواندن و نوشتن در فضای مجازی است که به آن سواد رسانه‌ای و توانمندی استفاده از شبکه گفته می‌شود. امید مسعودی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - با بیان این مطلب اظهار کرد: استقبال خوبی از فن‌آوری نوین اطلاعات از طرف مردم صورت گرفته که مایه مباهات است. وی افزود: ‌همچنین در فرصت بسیار کمی تقریبا تا سطح مدارس به گونه‌ای عمل شده که با برقراری امکانات از اینترنت به عنوان شبکه بزرگ تبادل اطلاعات خواهد شود. مسعودی افزود: اما زیرساخت‌های لازم برای بهره‌وری کامل فراهم نشده، به گونه‌ای که توسعه تلفنی و ارتباطات خوب پیش رفته اما در مورد اینترنت پرسرعت مشکل داریم.

بررسی معیارهای ویرایش خبر در اینترنت

روزنامه نگاران و مخاطبان آنها معمولا درباره اهمیت اعتبار اخبار در سایت های اینترنتی هم عقیده هستند ولی اختلافاتی درباره جزئیات این موضوع بین آنها وجود دارد.برای بررسی این موضوع و بحث درباره مواردی که استانداردهای خبری رسانه های مکتوب با خبرنویسی اینترنتی تناقض دارد، می توانید در یک سمینار اینترنتی (وبینار) که در هشتم آوریل به وسیله موسسه پوینتر برگزار می شود، شرکت کنید. شرکت در این وبینار برای عموم آزاد است. این وبینار با عنوان "مخاطبان محلی و تحریریه خبر؛ مشکلات اعتیار اخبار آن لاین" و به مدت 90 دقیقه برگزار می شود. برای شرکت در این وبینار به نرم افزار فلش پلی ئر 8 و اینترنت پرسرعت نیاز دارید.برای اطلاعات بیشتر می توانید به این پیوند مراجعه کنید یا با این نشانی الکترونیک تماس بگیرید.

روابط‌عمومی‌در‌مسیر‌بلوغ

روابط عمومی در بخش‏های متفاوت صنعتی یا تجاری، از نقش مهم و حیاتی در توسعه و گسترش ارتباطات مؤثر یا روابط مؤثر با گروههای متفاوت اجتماعی یا مخاطبان سازمان که می‏توانند بر عملکرد سازمان تأثیر بگذارند، برخوردار است. اما روابط عمومی مقوله نوینی نیست. همانگونه که “داکر” در سال 1988 در مرور دانش روابط عمومی بیان کرد: »گفتم که روابط عمومی یک حرفه نبوده و از ساختار علمی برخوردار نیست، درست مانند کسی که حضور خود را در جلوی آیینه‏ای که تصویر او را نشان می‏دهد، انکار کند
“مور”
Moore) و”کالیوپا”(Kalupa در سال 1985 در نوشته‏های خودشان درباره روابط عمومی از دیدگاههای “واکر” حمایت کرده و در دیدگاه خود اینگونه بیان می‏کنند که »نیاز به روابط عمومی و پذیرش آن به عنوان توان اجتماعی و تجاری بندرت زیر سئوال می‏رود.« آنان دیدگاه فعلی را با دیدگاههای سالهای گذشته در خصوص روابط عمومی که اساساً منفی بودند، مقایسه کردند. هر چند فعالیت روابط عمومی در زمینه بازاریابی نسبتاً جدید است، اما روابط عمومی به عنوان واحد یا بخشی از سازمان از دیر باز به فعالیت‏های مطبوعاتی می‏پرداخته و از قدمت طولانی برخوردار است.

ادامه مطلب ...