پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

فرهنگ و تهاجم فرهنگی

آنچه از دل تعریف فرهنگ بر می آید این است که فرهنگ به اعضای یک گروه و یا جامعه کمک می‌کند تا از عمده مشکلات زندگی در محیطی خاص ودر زمانی خاص برآیند. سهیلا ذکایی در وبلاگ«مطالعات ارتباطی»‌ نوشته است: فرهنگ شامل دانش‌ها، ارزش‌ها و تجربه‌هایی است که فایده آن توسط اعضای جامعه مشخص شده است، هر فرهنگ شامل روش زندگی گروهی از مردم و مجموعه‌ای از سنت‌ها و اعتقادات است که در الگوها ومراسمی همچون تولد، عروسی، مرگ، موسیقی، شعر، حرکات موزون، نمایش، داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها، نوع لباس پوشیدن، غذاخوردن، ارزش‌های عمومی واعمال مذهبی تجلی کرده است که هر قوم را از قومی دیگر متمایز می سازد. در جهان امروز فرهنگی می‌تواند پایدار بماند و هویت خود را حفظ کند که نخست انطباق توانایی با شرایط پیرامون خود را داشته باشد واز توانایی و نوآوری بالایی برخوردار باشد؛ یعنی به جای اینکه راه خود را روی جذب تحولات محیطی ببندد، تلاش کند با نوسازی عناصرش پاسخ‌های جدیدی برای مسائل امروز بیابد.

مجموعه سوالات آزمون کارشناسی ارشدعلوم ارتباطات اجتماعی

مجموعه سوالات آزمون سراسری و آزاد کارشناسی ارشدعلوم ارتباطات اجتماعی

(به همراه پاسخ و طرح سوال)تالیف محمدحسین معیری شامل:مبانی ارتباط جمعی و نظریه های ارتباط جمعی و اصول روزنامه نگاری و آمار و روش تحقیق و مسایل مهم بین المللی و تاریخ معاصر و زبان تخصصی و مخاطبان ارتباط جمعی منتشر شد علاقمندان برای تهیه این کتاب با تلفن 88315270 و 88328123 تماس بگیرند.

 

روابط عمومی‌ها و ارتباط با رسانه‌ها

روابط عمومی‌ها برای ارتباط با رسانه‌ها از ‌٦ تکنیک استفاده می‌کنند. سهیلا ذکایی در وبلاگ»مطالعات ارتباطی» به این تکنیک‌ها اشاره کرده و آورده است: تشکیل جلسه‌های هماهنگ با خبرنگاران؛ یعنی این که از قبل از ارتباط با رسانه سعی کنیم با خبرنگاران جلسه داشته باشیم و هماهنگی لازم را انجام دهیم. معرفی و تقدیر از خبرنگاران و رسانه‌های فعال سازمان‌های روابط عمومی بایستی بعد از تشکیل جلسه در سازمان خود، خبرنگاران را به سایر کارکنان معرفی کنند. همچنین رسانه‌های متعدد را معرفی کنند. تشکیل شورای مشورتی با خبرنگاران یا چند خبرنگار که دورهم می‌نشینند و شورای مشورتی تشکیل می‌دهند که با خبرنگار مشورت یا راهنمایی‌هایی می‌گیرند.

روابط عمومی اسلامی : ارتباط + اخلاق

اگر بخواهیم روابط عمومی را با شرایط زمانی و مکانی (که البته شرایط دیگری همچون ویژگیهای قومی ، مذهبی ، دینی و... را دربرمی گیرند) تطبیق دهیم بایستی از ابعاد علمی و اخلاقی به بررسی آن بپردازیم .روابط عمومی درحوزه علم نقطه اشتراک همه روابط عمومی هاست زیرا محورحوزه علمی روابط عمومی « ارتباطات « است و اصول علمی ارتباطات جهانی است . این اصول علمی تایید می کند که علم تولید همه بشر و متعلق به همه بشریت است. این موضوع از بعد ارتباطات رسانه ای اصول ثابتی دارد اما از بعد ارتباطات انسانی انعطاف بیشتری رادر برمی گیرد.روابط عمومی در حوزه اخلاق بایستی ویژگیهای منحصر بفرد فرهنگی خود را دارا باشد. زیرا فعالیتهای بشری بخصوص در بخش فرهنگی نمی تواند مستقل از بستر تاریخی و فرهنگی اجتماع به عمل درآیید و اگر عملی شود قطعا پیامد آن ، مشکلات بسیاری برای مجریان و همچنین دربرگیران آن عمل خواهد بود.در گذشته چیزهای بسیاری هست که بایستی حفظ شود ما بایستی با زبان خودمان با هم سخن بگوییم . با زبان اسلام و با واژگان اسلام .آینده از گذشته بر می خیزد همچون ققنوس .آینده از دل گذشته متولد می شود لذا نمی توان گذشته را نادیده گرفت. واژگان گذشته را ،زبان گذشته را و فرهنگ گذشته را.نحوه سخن گفتن ، شیوه گفتگو ، نحوه برخورد با دوستان و دشمنان و بخصوص اخلاق برجسته و ممتاز پیامبر اسلام (ص) می تواند بشر را بیاموزاند .او آموزگار روابط عمومی در جهان است .روابط عمومی اسلامی بایستی مبتنی بر اخلاق + ارتباط باشد زیرا در پیشینه و فرهنگ این مکتب نتیجه نهایی « ارتباط بدون اخلاق « عادلانه نیست و کارگزاران روابط عمومی بایستی در تمامی مراحل فراگرد ارتباطی مفهوم اخلاق را فراموش نکنند و آن را بعنوان وجه ممتاز ارتباطات اسلامی مورد تایید و تاکید قرار دهند.کارگزار روابط عمومی بایستی با دقت تمام به سخنان مردم گوش دهد و حتی الامکان در اولین فرصت پاسخگوی ارباب رجوع باشد . او باید با تواضع با مردم گفتگو کند و هیچگونه تبعیض رفتار یا گفتاری در بین آنان قائل نشود. کارگزار روابط عمومی بایستی راههای ارتباطی بین مردم و مسئولان را به نحو شایسته ای تسهیل کند و تلاش کند اهمیت پاسخگوی به مردم را برای مسئولان تبین سازد.کارگزار روابط عمومی بایستی تمامی موانع ارتباطی مسئولان با مردم و مردم با مسئولان را شناسایی و نسبت به رفع آنها کوشش کند.کارگزار روابط عمومی بایستی مردم را نسبت به حقوق خودشان آگاه کند و راههای دستیابی به این حقوق را به آنان نشان دهد. کارگزار روابط عمومی بایستی سیستمهای ارتباطی را بطور مستمر بهبود بخشد تا آثار سوء رفتاری و گفتاری به حداقل برسد و این آثار منفی گسترش نیابد. بلکه ارتباطات همراه با رفتارهای محترمانه هر روز بیشتر اهمیت پیدا کند و احترام بعنوان مسئولیتی اجتماعی برای تک تک افراد جامعه در هر رده و سطحی مهم تلقی شود و با هر رفتار و گفتار خود به توسعه فرهنگی ( بالطبع اخلاقی) کمک کنند.روابط عمومی اسلامی باید « راز دار باشد نه افشاء گر « برخی روابط عمومی ها خود را به جای روزنامه نگاران می پندارند. روابط عمومی اسلامی : عدالت محور است نه مصلحت اندیش . به این می نگرد که « چه گفته می شود نه اینکه چه می گویند «.روابط عمومی اسلامی ، مدیریت ارتباطات مشتری است مدیریت اخلاق گفتگو . مدیریت تکامل اخلاقی که خود را در رفتار و گفتار تک تک مشتریان ، تک تک کارکنان و تک تک مدیران نشان می دهد.

روابط عمومی‌ها نمی‌توانند گزارش مناسب از سازمان خود ارایه دهند!

یک مدرس روابط عمومی‌ گفت: متاسفانه در روابط عمومی‌ها کسانی که بتوانند گزارش و عملکرد سازمان خود را به زبان ساده مطرح کنند، وجود ندارند و این خود موجب می‌شود نتوانند گزارشی مناسب و مفید از سازمان خود ارایه دهند. حسین امامی درباره‌ علل نداشتن کارکرد و خروجی مناسب و موثر در روابط عمومی‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، با بیان این که در برخی روابط عمومی‌های ما کارشناسی که بتواند حلقه‌ی ارتباط سازمان با مردم و رسانه‌ها باشد، وجود ندارد، اظهار داشت: روابط عمومی‌ها کارمند نمی‌خواهند زیرا کارمند بودن روزمرگی به دنبال داشته و خلاقیت و نوآوری را از بین می‌برد؛ بنابراین روابط عمومی‌های دولتی، باید به سمتی بروند که بتوانند از بخش خصوصی استفاده و مدیران روابط عمومی‌ نیز از حرفه‌ی روزنامه‌نگاری برای تولید محتوا استفاده کنند.