پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

جزئیات مراسم «روز روابط عمومی»

مراسم گرامیداشت «روز روابط عمومی» 27 اردیبهشت از طریق دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت برگزار خواهد شد.در این مراسم که شامل سه بخش عمده معرفی روابط عمومی‌‌های برتر، همایش سردبیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌های اختصاصی روابط عمومی دستگاه‌ها به صورت بخشی خواهد بود، مسوولان بلندپایه کشوری سخنرانی خواهند کرد.بنا به اطلاعات کسب شده، روابط عمومی‌های برتر در گروه عمده «کار برنامه‌ای»، «ویژه» و «فنون روابط عمومی» در موضوعات فعالیتی و گزارش‌های مختلف انتخاب و معرفی خواهند شد و این اقدام تحت نظارت ستاد راهبردی جشنواره انجام خواهد شد.

بهترین روابط عمومی دستگاه‌های دولتی عرصه ICT انتخاب شد

داوود زارعیان مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات که این انتخاب را انجام داده است در خصوص جایگاه روابط‌عمومی گفت: کارکردهای روابط عمومی‌در سال‌های اخیر نشان داده که روابط‌عمومی‌علم است و به گونه‌ای است که اتفاقا در آن بسیاری از رشته‌ها لحاظ شده است. علمی است که مجری آن ضمن تسلط به مدیریت باید جامعه شناسی بلد باشد، و در حالی که مردم‌شناسی می‌داند باید نسبت به هنر بیگانه نبوده و تکنیک‌های ارتباطی را هم خوب بلد بوده تا بتواند موفق باشد. وی در این مصاحبه (با عنوان «روابط‌عمومی که ماندگار شد») در خصوص چالش‌های پیش‌روی روابط‌عمومی‌های کشور گفت: عدم تخصص، ندیدن آموزش کافی، عدم شناخت محیط رسانه‌ای کشور و نحوه تعامل با رسانه‌ها و این موارد بخشی از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود. چالش‌های بعدی مربوط به مدیریت کلا‌ن است. عدم شناخت مدیران ارشد کشور نسبت به تعریف و عملکرد روابط‌عمومی، نگاه سنتی به روابط‌عمومی، نگاه توزیع‌گر یا تبلیغ کننده به روابط‌عمومی‌از جمله چالش‌های روابط‌عمومی‌بشمار می‌رود. از طرف دیگر کمبود بودجه، نداشتن اعتبار کافی بدلیل تعیین نشدن روابط‌عمومی‌بعنوان اولویت اول یک مجموعه در کنار چالش‌های ذکر شده جملگی مشکلا‌ت پیش روی روابط‌‌عمومی‌هاست. شایان ذکر است زارعیان چهل‌و دو ساله و اهل دامغان است؛ در سه دولت تجربه مدیریت روابط‌‌عمومی‌ دارد و در دانشکده خبر تدریس می‌کند و همچنین رئیس «انجمن متخصصان روابط‌عمومی» است و دکترای علوم ارتباطات خود را از دانشگاه علا‌مه طباطبایی گرفته است، وی اکنون مدیریت روابط عمومی شرکت مخابران ایران را در یکی از چالشی‌‌ترین مقاطع آن بر عهده دارد، و به دلیل شناخت عمیق از رسانه‌ها و تعامل شایسته با آنها، از سوی ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات (که نشریه‌ای تخصصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است) به عنوان چهره برتر روابط عمومی دستگاه‌های دولتی در این حوزه برگزیده شده است. شایان ذکر است که این ماهنامه در شماره 64 (اسفند ماه 1386) خود دست به انتخاب بهترین‌ها زده که روابط‌عمومی شرکت مخابرات ایران را به عنوان روابط‌عمومی منتخب دستگاه‌های دولتی عرصه ICT و همچنین رمضانعلی صادق‌زاده را به عنوان چهره برتر IT سال 86 انتخاب کرد. این انتخاب‌ها همچنین در مورد اپراتور، آنتی‌ویروس، خدمات الکترونیکی بانکی، گارانتی، سیستم‌عامل متن‌باز فارسی نیز انجام شد که علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات مربوطه به همراه مشروح گفت‌گوها و همچنین پرونده انتخاب بهترین‌ها را در شماره 64 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات مطالعه نمایند.

کاهش مسئولیت پذیری خبرنگاران!

یکسان شدن محتوای مطبوعات، رقابت و انگیزه‌ی خبرنگاران حرفه‌یی برای فعالیت در حوزه‌ی رسانه و در نتیجه مسوولیت‌پذیری‌شان را کاهش داده و سانسور و خودسانسوری را نیز افزایش می‌دهد. حاجی محمد احمدی - مدرس ارتباطات - با بیان این مطلب و با تاکید بر این که متاسفانه تعدد رسانه‌یی در کشور به تکثر و تنوع پیام منجر نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر پیام‌های رسانه‌یی داخلی، اغلب به سمت نهادهای دولتی متمایل شده و امکان به چالش کشیده شدن وضع موجود توسط NGOها و سازمان‌های غیردولتی به حد کافی، فراهم نیست. وی افزود: جسارت و شهامت خبرنگار که در نتیجه‌ی دانش و آگاهی کافی او به دست می‌آید، باعث می‌شود ساختارشکنی و در نتیجه تاثیرگذاری از سوی او در حوزه‌ی پیام‌های ارتباطی نیز به وجود آید، متاسفانه حضور خبرنگاران در رسانه‌ها، بر اساس رابطه و نه ضابطه، از تاثیرگذاری کافی آن‌ها حتی در حوزه‌های کاری‌شان نیز کاسته است.

آشنایی ۵۰۰ کارشناس با روابط عمومی الکترونیک در ایران

بیش از500 نفر از کارشناسان روابط عمومی های وزارتخانه ها و سازمان ها با  حضور در کارگاه های عملی روابط عمومی الکترونیک با نحوه بکارگیری فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف خود در واحدهای روابط عمومی آشنا شدند.منوچهر بایرامی ، رییس کمیته برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک با اعلام این مطلب افزود: آموزش این عده در طول سال 86و در قالب 5کارگاه عملی و با حضور نمایندگان روابط عمومی های وزارتخانه ها و سازمان های مختلف از سراسر کشور انجام شده است.وی با بیان اینکه مهم ترین هدف دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک در سال جاری تحقق شعار " استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در سازمان " خواهد بود افزود:  برگزاری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک در تاریخ 26/2/87 و در آستانه روز روابط عمومی در همین راستا قابل ارزیابی است.بایرامی با اشاره به اینکه " روابط عمومی الکترونیک " کاهش هزینه ها ، اثربخشی بیشتر و تسهیل روابط بین مردم و سازمان ها را در پی خواهد داشت گفت : امیدواریم امسال در عرصه روابط عمومی نیز شاهد نوآوری و شکوفایی باشیم.

روابط عمومی؛ علم، هنر یا تجربه؟

یکی از سئوالاتی که همواره در بین کارگزاران و کارشناسان روابط عمومی مطرح بوده و تاکنون حل نشده، این است که: «روابط عمومی علم است یا هنر یا تجربه»؟ یعنی روابط عمومی بر اثر تجربه به دست می‌آید؟ یا جزو ویژگی‌های ذاتی فرد است و لذا هنر است؟ یا علمی است که در خانواده، سازمان‌ها و نهادهای علمی آموخته می‌شود؟نویسنده وبلاگ؛ارتباطات اجتماعی نوشته است: بحث حل این سئوال و یا ارایه یک پاسخ قاطع به این سئوال مهم نیست، اما بایستی تلاش شود که مولفه‌های علمی روابط عمومی تبیین شود. به بیانی دیگر می‌خواهیم بررسی کنیم که اگر روابط عمومی علم است «مولفه های روابط عمومی علمی چیست»؟