پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

تحلیل مقایسه‏ای روابط عمومی دراتریش و انگلیس

نویسنده: «توبی مک مانوس»(Toby MacManus)
هدف این مقاله، ارائه تحلیل مقایسه‏ای از جایگاه و عملکرد روابط عمومی در اتریش و انگلستان است. در این فرآیند به مقاله «پژوهش در زمینه نمایش جهانی روابط عمومی» نگاه مختصری انداخته و بُعد فرهنگی را برای ارائه تصویری روشن از ارزش کاربردی پژوهش روابط عمومی به طور مختصر مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. برای این منظور روش‏شناسی‏های مناسب برای تجزیه و تحلیل مقایسه‏ای روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته و راهکار مناسب مورد استفاده قرار می‏گیرد. در نهایت، مقاله معرفی و بحث در خصوص نتایج اولیه مطالب تجربی صورت گرفته بخش نهایی را شکل می‏دهد.پژوهش «روابط عمومی بین‏الملل»علاقه و تمایل به درک روابط عمومی و نحوه عملکرد آن در کشورهای مختلف طی چهار پنج سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است (بوتان - 1992). اگرچه ممکن است این کار برای صاحبنظران ارتباطات جمعی چندان خوشایند نباشد، پژوهش یاد شده بخشی از آنچه - 1990) آن را به عنوان »تمایل را که «آنگ») گسترده در فرهنگ
Angمطالعات ارتباطات معاصر«تشریح کرده است،شکل می‏دهد.بخش اعظم این پژوهش به جای تحلیل مقایسه‏ای، دربرگیرنده مطالعات یک کشور ثالث است. از سال 1990 در کشورهای چین (1992 - (1990)، هند )سریرامش - Sriramesh آلمان )بایرنز Baerns 1994) و روسیه) ایوانف - 1994) در زمینه روابط عمومی مطالعاتی انجام شده و در کنار Ivanowسایر تحقیقات به چاپ رسیده است. اگرچه مطالعه «کومبز» و سایرین (1994) راهکار (Combs) به دلیل استفاده از تحلیلی در بررسی دقیق فعالیت‏های روابط عمومی در استرالیا، نروژ و ایالات متحده امریکا از ویژگی خاصی برخوردار است. در این مقاله با مدنظر قرار دادن جایگاه و عملکرد روابط عمومی در دو کشور - که بعداً سوئد نیز به آنها اضافه می‏شود - از راهکاری مشابه استفاده می‏شود، اگرچه روش‏شناسی مورد استفاده، کمی متفاوت است.پژوهش دیگر انجام شده در خصوص »روابطعمومی بین‏المللی« در زمینه راهکار گسترده‏تربوده است. «بوتان» (1990-1992) به این نکته اشاره کرد که جوامع توسعه یافته ممکن است با تأکید کمتر بر مسائل تجاری از روابط عمومی به عنوان یک ابزار برای ساخت جامعه استفاده کنند. بنابراین، او نسبت به مبنا قرار دادن پژوهش بر فرضیات واقع‏گرایانه روابط عمومی، یک مرجع برای پژوهش آمریکایی که در سطحی گسترده، روابط عمومی را از دید کاربردی آن در ایالات متحده به تصویر می‏کشد، هشدار می‏دهد. تحول و توسعه‏ای قابل درک؛ زیرا روابط عمومی مدرن اساساً از ایالات متحده سرچشمه می‏گیرد و پژوهش ارائه شده در زبان انگلیسی برگرفته از ایالات متحده امریکاست.
اخیراً (
Vercic)، «گرونیگ» و Grunig»ورچیچ» ( برای دفاع از نظریه «گرونیگ» (1993 - پیشنهادی خود مبنی بر آنکه »اصول جهانی روابط عمومی بر پایه فرهنگ‏هایی که وضعیت مناسبی دارند«، به بدیهیات به دست آمده از «اسلونی» تمسک جسته‏اند. «مک (Slovenia)کی» - 1994) در یک پژوهش کاملاً متفاوت ) - اما پردامنه - تلاش کرد تا MacKeyرابطه بین فرهنگ و روابط عمومی را از دیدگاه فلسفی کشف کند. او معتقد است که عملکرد »روابط عمومی قراردادی« به فلسفه اصالت سود ارائه شده از سوی «هابز» گرایش دارد. این دیدگاه سالهاست از سوی اندیشمندان در (Hobbes) که حوزه نظریه‏های فرهنگی و اجتماعی مورد حمایت و تأیید قرار گرفته است.

اخلاق رسانه ای ویک نکته

همیشه وقتی صحبت از اخلاق رسانه ای می شود با تاسف و تاثر حرف می زنیم انگار اخلاق نزد دست اندرکاران رسانه ای ما در حد پایین تری نسبت به جامعه قرار دارد. اما تجربه ساده این چند روزه گفتنی است برای اینکه نشان دهیم حداقل اخلاق رسانه ای ما چندان عقب تر از حوزه های دیگر نیست.در روند تصویب بودجه در مجلس ، یکی از نمایندگان مجلس قبل از تصویب و رای گیری ، خبری را در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها منتشر کرده بود که واقعیت نداشت.