هدف این مقاله، ارائه تحلیل مقایسهای از جایگاه و عملکرد روابط عمومی در اتریش و انگلستان است. در این فرآیند به مقاله «پژوهش در زمینه نمایش جهانی روابط عمومی» نگاه مختصری انداخته و بُعد فرهنگی را برای ارائه تصویری روشن از ارزش کاربردی پژوهش روابط عمومی به طور مختصر مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. برای این منظور روششناسیهای مناسب برای تجزیه و تحلیل مقایسهای روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته و راهکار مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. در نهایت، مقاله معرفی و بحث در خصوص نتایج اولیه مطالب تجربی صورت گرفته بخش نهایی را شکل میدهد.پژوهش «روابط عمومی بینالملل»علاقه و تمایل به درک روابط عمومی و نحوه عملکرد آن در کشورهای مختلف طی چهار پنج سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است (بوتان - 1992). اگرچه ممکن است این کار برای صاحبنظران ارتباطات جمعی چندان خوشایند نباشد، پژوهش یاد شده بخشی از آنچه - 1990) آن را به عنوان »تمایل را که «آنگ») گسترده در فرهنگ Angمطالعات ارتباطات معاصر«تشریح کرده است،شکل میدهد.بخش اعظم این پژوهش به جای تحلیل مقایسهای، دربرگیرنده مطالعات یک کشور ثالث است. از سال 1990 در کشورهای چین (1992 - (1990)، هند )سریرامش - Sriramesh آلمان )بایرنز Baerns 1994) و روسیه) ایوانف - 1994) در زمینه روابط عمومی مطالعاتی انجام شده و در کنار Ivanowسایر تحقیقات به چاپ رسیده است. اگرچه مطالعه «کومبز» و سایرین (1994) راهکار (Combs) به دلیل استفاده از تحلیلی در بررسی دقیق فعالیتهای روابط عمومی در استرالیا، نروژ و ایالات متحده امریکا از ویژگی خاصی برخوردار است. در این مقاله با مدنظر قرار دادن جایگاه و عملکرد روابط عمومی در دو کشور - که بعداً سوئد نیز به آنها اضافه میشود - از راهکاری مشابه استفاده میشود، اگرچه روششناسی مورد استفاده، کمی متفاوت است.پژوهش دیگر انجام شده در خصوص »روابطعمومی بینالمللی« در زمینه راهکار گستردهتربوده است. «بوتان» (1990-1992) به این نکته اشاره کرد که جوامع توسعه یافته ممکن است با تأکید کمتر بر مسائل تجاری از روابط عمومی به عنوان یک ابزار برای ساخت جامعه استفاده کنند. بنابراین، او نسبت به مبنا قرار دادن پژوهش بر فرضیات واقعگرایانه روابط عمومی، یک مرجع برای پژوهش آمریکایی که در سطحی گسترده، روابط عمومی را از دید کاربردی آن در ایالات متحده به تصویر میکشد، هشدار میدهد. تحول و توسعهای قابل درک؛ زیرا روابط عمومی مدرن اساساً از ایالات متحده سرچشمه میگیرد و پژوهش ارائه شده در زبان انگلیسی برگرفته از ایالات متحده امریکاست.
اخیراً (Vercic)، «گرونیگ» و Grunig»ورچیچ» ( برای دفاع از نظریه «گرونیگ» (1993 - پیشنهادی خود مبنی بر آنکه »اصول جهانی روابط عمومی بر پایه فرهنگهایی که وضعیت مناسبی دارند«، به بدیهیات به دست آمده از «اسلونی» تمسک جستهاند. «مک (Slovenia)کی» - 1994) در یک پژوهش کاملاً متفاوت ) - اما پردامنه - تلاش کرد تا MacKeyرابطه بین فرهنگ و روابط عمومی را از دیدگاه فلسفی کشف کند. او معتقد است که عملکرد »روابط عمومی قراردادی« به فلسفه اصالت سود ارائه شده از سوی «هابز» گرایش دارد. این دیدگاه سالهاست از سوی اندیشمندان در (Hobbes) که حوزه نظریههای فرهنگی و اجتماعی مورد حمایت و تأیید قرار گرفته است.