پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

نوآوری‌های ارتباطی و پرسش‌های انتقادی

پیشنهاداتی برای یک برنامه بین‌المللی تحقیقات ارتباطی
قبل از آنکه بتوانیم سیاست‌های ارتباطی مناسبی اتخاذ نماییم به دانشی نیاز داریم که تنها از طریق تحقیق به دست می‌آید.
اصولا، پژوهش در زمینه وسایل ارتباط جمعی، واکنش به نیازهای درک شده صنایع ارتباطی برقرار شده و توسعه یافته است. در یک محیط بازرگانی که در آن درآمد حاصل از پخش آگهی‌ها از اهمیت چشمگیری برخوردار بود، داشتن اطلاعات مبسوطی راجع به اندازه، ترکیب استعداد و واکنش‌های خوانندگان، شنوندگان و بینندگان ضروری تشخیص داده شد. این پژوهش نظری بود که هدف روشن ارائه خدمت به رسانه‌ها را داشت. مسائل یا موضوعات از یک دیدگاه رسانه‌ای تعریف می‌شد و مسائل پژوهشی و روشنگری‌های پژوهشی در قالب این پارامترهای رسانه‌گرایانه نسبتا دقیق، تنظیم و جنبه‌ای عملی یافت.

مخاطب نیز در دنیای سایبر تولیدکننده محتواست

ما در فضایی رشد کردیم که رسانه برایمان برنامه‌ریزی می‌کرد و حالا با روزنامه‌نگاری آنلاین همه چیز تغییر کرده و مخاطب، برنامه‌ریز شده است.یونس شکرخواه - مدرس ارتباطات - با بیان این مطلب و با تاکید بر این که روزنامه‌نگاری آنلاین با روزنامه‌نگاری سایبر تفاوت دارد اظهار کرد: نخستین روزنامه الکترونیک با نام شیکاگوتریبون، در ماه می سال 1992 در آمریکا متولد شد.وی درباره امکانات در اختیار اینگونه از روزنامه‌نگاری افزود: حذف ماشین چاپ از حوزه تولید، تبدیل شدن محتوای نوشتاری به محتوای دیجیتال، تبدیل شدن محتوای منفرد به فرامتن و بروز امکانات و مهارت‌های جدید در تولید محتوا از جمله فرصت‌هایی است که این گونه از روزنامه‌نگاری در اختیار دارد.

قانون جامع مطبوعات به دولت می‌رود

به گفته معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی که رسانه‌ها در پیشرفت و بالندگی هر کشور دارند؛ امروز در دنیا شناخته شده است و لذا بایستی اهمیت رسانه را بیش از پیش درک کنیم.علیرضا ملکیان - معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم اختتامیه سومین جشنواره مطبوعات استان اصفهان به نحوه صدور مجوز نشریات اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر مسیری که برای صدور مجوز نشریات در کشور طی می‌شود، بسیار ساده و سهل‌الوصول است و هر کسی به راحتی می‌تواند تقاضای صدور نشریه داشته باشد و زمینه برای بروز استعدادهای مختلف هموار است؛ در همین رابطه نیز دولت قصد ندارد فضا را برای کسانی که اهل فن هستند و واقعا در مسیر رسانه فعالیت می‌کنند، تنگ کند.

وبلاگ‌ها بیشترین نقش را در اجرای چارچوب‌های اخلاقی دارند

مدیر پارسی بلاگ معتقد است: سرویس‌دهندگان وبلاگی در اجرای چارچوب‌های اخلاقی وبلاگ‌ها، بیشترین نقش را دارند. سیدمحمدرضا فخری اظهار کرد: وبلاگ سرویس‌ها دارای قوانینی هستند که شخص به شرط پذیرش اجرای آن‌ها می‌تواند وبلاگ ایجاد کند. بنابراین اجرای قوانین سرویس‌دهنده‌ها، حداقل‌های اخلاقی را تا حدود زیادی تامین می‌کند و در صورت تحقق این امر، نیازی به ایجاد چارچوب‌های جدید از سوی وبلاگ‌نویسان نیست. فخری یادآور شد: مشکل اساسی رعایت نشدن قواعد اخلاقی در وبلاگ‌ها، دقیق و کامل اجرا نشدن این قوانین در وبلاگ سرویس‌هاست چراکه امکان اجرای آن‌ها با حجم بالای وبلاگ‌ها نیست.

چهارمین جشنواره انتشارات روابط عمومی

تاریخ برگزاری چهارمین جشنواره انتشارات روابط عمومی‌های کشور تعیین شد. براساس اعلام ستاد خبری، این جشنواره در روزهای 12-10 تیرماه سالجاری در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.خاطرنشان می‌شود در این رویداد علمی و تخصصی روابط عمومی، علاوه بر بخش رقابتی مربوط به انتخاب نشریات داخلی برتر، انتشارات برتر روابط عمومی‌ها (کتاب، بروشور، کاتالوگ و پوستر)، روابط عمومی‌ الکترونیک برتر (وب‌سایت، خبرنامه الکترونیکی، اینترانت) نیز انتخاب و به برگزیدگان در دو گروه تهران و استان‌ها لوح افتخار و تندیس جشنواره اعطاء خواهد شد.