پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

تجدیدچاپ کتاب سبک‌های خبرنویسی

انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به تازگی چاپ دوم کتاب سبک‌های خبرنویسی نوشته دکتر یونس شکرخواه را روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

معرفی کتاب: شناخت افکارعمومی

کتاب «شناخت افکارعمومی» تالیف دکتر داوود زارعیان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است.
در بین پدیده‌های روانی جمعی، افکارعمومی گسترده‌ترین و آشکارترین آن‌هاست. این پدیده شگرف که با پویایی توانمند خود سرنوشت جامعه‌ها را رقم می‌زند، به موتوری می‌ماند که چرخ‌های اجتماعی را به گردش در می‌آورد؛ ماشینی که می‌سازد، تخریب می‌کند، تند می‌رود، سر و صدا به راه می‌اندازد و نیز خاموش می‌شود. افکارعمومی «صدای مردم» است. این صدا در همه‌جا و همه‌وقت به شیوه‌های مختلف شنیده می‌شود اما در اکثر جوامع، حتی جوامع مدعی دموکراسی، گوش شنوایی پیدا نمی‌کند.
افکارعمومی بخشی از تاریخ ملت‌هاست، و در هر جامعه در بسترهای قالب‌های ارزشی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه شکل می‌گیرد و تحول می‌پذیرد. به عبارت دیگر، هر جامعه تنوع فکری و عقیدتی مخصوص به خود را دارد و واکنش‌های جمعی خاص خود را نشان می‌دهد. ماهیت و صورت افکار از یک جامعه به جامعه دیگر و حتی از زمانی به زمان دیگر در یک جامعه تفاوت دارد. بنابراین، بررسی افکار مستلزم شناخت فضایی است که در آن شکل می‌گیرد.
شناخت ارزش‌های مردمی از یک‌سو و پدیده‌های اجتماعی از سوی دیگر، مشاهده‌گر دقیق را بیشتر با زبان مشترک مردم یا بیان عمومی آشنا می‌کند.
با توجه به اهمیت افکارعمومی در کشورهای مختلف و ایران، به ویژه در سال‌های اخیر، مطالعه آن به عنوان یک مقوله مهم در جامعه‌شناسی و علم سیاست مورد تاکید قرار گرفته و در اکثر رشته‌های علوم اجتماعی به آن توجه می‌شود؛ چراکه اساس تبلیغات، ارتباطات و روابط عمومی، شناخت افکارعمومی است و امروزه از گذر شناخت آن، منافع بسیاری نصیب بهره‌برداران می‌شود. در زمینه بررسی افکارعمومی نیز پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است که نشانه اهمیت آن است.

برگزاری دوره آموزشی سواد اطلاعاتی

پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران دوره آموزشی «سواد اطلاعاتی» را توسط دکتر یزدان منصوریان با هدف آشناسازی شرکت‌کنندگان با مفاهیم پایه در مورد سواد اطلاعاتی طی روزهای 22 و 23 اسفندماه 86 برگزار می‌کند. >>>

برترین چهره روابط عمومی در حوزه ICT انتخاب شد

دکتر داوود زارعیان ، رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران ، به عنوان مدیر روابط عمومی منتخب دستگاه های ICT معرفی شد .
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات ، برترین های ICT را بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزید . در شماره ٦٤ ماهنامه ، برای دومین بار برترین چهره و برای اولین بار برترین مدیر روابط عمومی حوزه ICT انتخاب شده اند .
 ادامه...

لزوم وجود روابط عمومی ها

لزوم وجود روابط عمومی ها

مهدی عباسی

عضو کنفدراسیون روابط عمومی کشورهای اسلامی

 

اگر نگاهی به اخبار،جراید و آمار برگزاری سمینارها و جلسات مختلف در سطح کشور داشته باشیم و تعداد جلسات گوناگون در خصوص اهمیت" روابط عمومی" را بررسی کنیم به خوبی به این یقین خواهیم رسید که تحولی بزرگ در عرصه روابط عمومی در بسیاری از ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی در حال شکل گیری است، که نشان دهنده بلوغ فکری جامعه ماست. جامعه ای که با پیچیدگی های زیاد اطلاعاتی و ارتباطی همراه است و با سرعت فوق العاده در حال پیشرفت می باشد.

ظهور کامپیوتر وابزارهای مختلف فناوری اطلاعات و رونق خدمات تلفن های همراه و اینترنت نشان دهنده تلاش جدی جامعه و دولت برای پیشبرد اهداف متعالی جامعه اطلاعاتی می باشد. که خود به نوعی نشان دهنده حرکت جوامع از شیوه های سنتی زندگی به سمت مدرنیزه شدن است. در این بین حرکت روابط عمومی ها به عنوان حلقه رابط بین مردم و سازمان ها در جایگاهخ تعامل دوسویه بین بنگاههای اقتصادی- خدماتی و مردم نقشی قابل اعتنا می باشد. با این حساب آیا می توان از ارتباطات و روابط عمومی به سادگی گذشت؟ آیا سازمان ها و ارگان ها می توانند همچنان از شیوه های سنتی و قدیمی ارتباطی استفاده کنند؟ آیا نیروهایی که بعضاً به عنوان مسئولین روابط عمومی، پشت میز نشسته اند، میتوانند با همان روش های بی تاثیر گذشته ارتباط برقرار نمایند؟

روابط عمومی به نقل از اساتید و صاحب نظران این مبحث، یعنی به دقت دیدن، به دقت شنیدن و به دقت گفتن و به دقت از شنیده ها و دیده ها استفاده کردن. بنابراین هرجا سخن از ارتباط و ارباب رجوع باشد بایستی بدون شک به دنبال حلقه های واسط که به صورت فردی با گروهی عمل می کنند و از آن به عنوان "روابط عمومی" یاد می شود، بهره لازم را برد. در این راستا هر ارگان، سازمان، یا شرکت، اداره، مدرسه، و حتی کلاس درس و مسجد محل نیز میتوانند در پیشبرد اهداف، برنامه ها و انعکاس آنها به عموم یا مسئولین از وجود این هنر بهره گیرد.

راه اندازی و ایجاد واحد روابط عمومی در چنین گروههایی می تواند پل ارتباطی موثر و ایجادکننده تصویری نیک از آن گروه باشد. نگرش های متداول مدیریتی نشان دهنده این است که مدیران سازمان ها و نهادها با توجه به هماهتگی هایی که باید با زیر مجموعه و مدیران دیگر نهادها و گروهها داشته باشند، نمی توانند به خوبی برایجاد روابط بین آن نهاد و مردم کمک کنند و قادر نیستند نیازهای مردمی را از نهاد خود کشف نمایند، بنابراین به واحد روابط عمومی متوسل شده و از وجود کارشناسان روابط عمومی به عنوان ناظران مرزهای سازمان کمک می جویند.

کارشناسان و متخصصان روابط عمومی بر این باورند که وجود روابط عمومی در نهادها و گروهها می تواند آنچنان مفید و ثمربخش باشد که حتی پرداخت هزینه های زیادی برای استقرار آن لازم و ضروری است و فقدان روابط عمومی می تواند ضربه هایی را به آن سیستم وارد نماید که با هیچ هزینه مالی قابل جبران نیست.