پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

«تشکیل فراکسیون روابط‌عمومی» در مجلس هشتم

هوشمند‌سفیدی
همانطور که می‌دانیم امروزه روابط عمومی، نقش سترگی را در مدیریت اثربخش در جامعه ایفا می‌کند.
مدیریت روابط انسانی، تلطیف فضای ارتباطی، اثربخش سازی امر ارتباطات در جامعه، خدمت به افکار عمومی، بهره‌گیری خردمندانه از رسانه‌ها، ارتقاء و بازتولید سرمایه اجتماعی، تقویت مشروعیت نظام سیاسی، توزیع گسترده و عمقی قدرت در بین گروه‌های اجتماعی و استوارسازی ارتباطات بر پایه عاطفه و شناخت، از جمله آثار استفاده از روابط عمومی است که جوامع مدرن به خوبی از آن استفاده می‌کنند.
جامعه ما در مقطع کنونی، بی‌تردید محتاج به رسمیت شناختن عملی و واقعی هنر هشتم است تا بتواند در مدیریت جامعه، قرین توفیق بیشتری شود.
براین اساس و با توجه به اینکه طی دوره‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون‌هایی شکل گرفته که بر توجه بیشتر به یک موضوع یا واقعیت متمرکز شده‌اند، پیشنهاد ما «تشکیل فراکسیون روابط عمومی» است. این انتظار زمانی تقویت می‌شود که شاهدیم تعدادی از اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی کشور در خانه ملت حضور دارند و شک نداریم که حاضرند برای توسعه این حرفه، اهتمام ورزند. این نیاز، زمانی تشدید می‌شود که دریابیم که در کشور ما حتی یک قانون روابط عمومی وجود ندارد و این مسئله، حرفه روابط عمومی را کاملا رنج می‌دهد.
بنابراین، روزهای آتی باید در انتظار تشکیل «فراکسیون روابط عمومی در مجلس هشتم» باشیم و ما پیشاپیش به این حقیقت خوشامد می‌گوییم و آن را برای آینده مترقی هنر هشتم در جامعه اسلامی ایران به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم روابط عمومی در کشور ما از پشتوانه‌های قانونی برای ابراز وجود و خدمت به منافع عمومی بهره‌مند باشد.

روابط عمومی‌ها بازوی توانمند سازمان هستند

 
 معاون سیاسی انتظامی فرماندار رباط کریم در نخستین جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های این شهرستان گفت: مسئولان روابط عمومی‌ها در ادارات ابزارهایی هستند که بسته‌های فکری مناسب را به سمت مدیران خود سوق می‌دهند. بیژن سلیمان پور به عدم تخصص برخی از مدیران در حوزه‌های مدیریتی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به معضل فوق روابط عمومی‌ها می‌توانند به عنوان بازوی یاری دهنده، اهرمی مطمئن و موثر در راستای پیشبرد اهداف نظام و شهرستان برای مدیران اجرایی باشند. وی تخصص درایت امین بودن و... را از ویژگیهای مهم مسئولان روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: کسب عناصر فوق توسط روابط عمومی‌ها عواملی حیاتی است که می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد ارتباطی مناسب بین مدیر مردم و ساختار اداری موجود ایفا نماید.

عملکرد پراکنده‌، رسانه‌ را از توجه به حوزه‌های مختلف باز می‌دارد

 
 انتشار اخبار متنوع و غیرتکراری به توانمندی‌های رسانه‌ها بستگی نزدیک دارد و توجه و گرایش رسانه‌ به تخصصی‌تر شدن و هم‌چنین اخبار تولیدی، از میزان اخبار تکراری در آن‌ می‌کاهد.رضا صابری - مدیر مسوول روزنامه اعتدال - ‌با بیان این مطلب و با تاکید بر این که اصل تفکیک وظایف میان رسانه‌ها، با توجه به گستردگی رشته‌های مختلف و غیرممکن بودن حضور و عملکرد تخصصی در همه آن‌ها مانعی ندارد، اظهار کرد: گستردگی حوزه‌های مختلف خبری، در حال حاضر به گونه‌ای است که یک نشریه عمومی کمتر می‌تواند در زمینه تمامی آن‌ها اطلاع‌رسانی کاملی داشته باشد، بنابراین تفکیک وظایف به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بر بخشی خاص، تمرکزی مناسب داشته و تمام توانمندی‌ها و استعدادهای در اختیارشان را در مسیری مناسب جهت‌دهی کنند.

تفکیک وظایف رسانه‌ها عملکردشان را تخصصی‌تر می‌کند

 
 تفکیک رسانه‌ها به گونه‌های خبری و غیرخبری در تخصصی‌تر عمل کردن آن‌ها بسیار موثر است.عطاءالله ابطحی - عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه - با بیان این مطلب و با تاکید بر این که تفکیک وظایف میان رسانه‌ها، در دنیای امروز عملاً اتفاق افتاده است، اظهار کرد: گرچه خبررسانی، زمانی کارکرد اول روزنامه‌ها محسوب می‌شد، اما امروزه به عمق رساندن خبر، تحلیل و تفسیر آن و هم‌چنین پرداختن به زوایای پنهان آن به وظیفه اصلی رسانه‌های مکتوب تبدیل شده است.وی افزود: در جهان امروز وظیفه خبررسانی بیش از هر چیز به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری سپرده شده و روزنامه‌ها، به عنوان رسانه مکتوب، نقش ماندگار کردن این اخبار و تفسیر و تحلیل آن‌ها را به عهده گرفته‌اند.

تفکیک وظایف رسانه‌ها عملکردشان را تخصصی‌تر می‌کند

عطاءالله ابطحی - عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و با تاکید بر این که تفکیک وظایف میان رسانه‌ها، در دنیای امروز عملاً اتفاق افتاده است، اظهار کرد: گرچه خبررسانی، زمانی کارکرد اول روزنامه‌ها محسوب می‌شد، اما امروزه به عمق رساندن خبر، تحلیل و تفسیر آن و هم‌چنین پرداختن به زوایای پنهان آن به وظیفه‌ی اصلی رسانه‌های مکتوب تبدیل شده است. وی افزود: در جهان امروز وظیفه‌ی خبررسانی بیش از هر چیز به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری سپرده شده و روزنامه‌ها، به عنوان رسانه‌ی‌ مکتوب، نقش ماندگار کردن این اخبار و تفسیر و تحلیل آن‌ها را به عهده گرفته‌اند. او ادامه داد: تفکیک رسانه‌ها به رسانه‌های خبری و غیرخبری، در تخصصی‌تر عمل کردن آن‌ها نیز موثر است به گونه‌ای که رسانه‌های خبررسان به سمت تربیت خبرنگاران زبده در عرصه‌ی تولید خبرهای حرفه‌یی فوری و رسانه‌های تحلیل‌گر نیز به سمت آموزش خبرنگاران کارشناس و صاحب‌نظر حرکت خواهند کرد که بدین شکل لایه‌های پنهان مانده‌ی اخبار را به‌طور دقیق‌تری برای مردم خواهند شکافت. این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد چنین تفکیک وظایفی، تنها در بخش فعالیت‌های خبری و غیرخبری قابل پذیرش بوده و در حوزه‌های خبری مانند سیاسی، اجتماعی و غیره به‌هیچ‌وجه درست نیست، چرا که نمی‌توان رسانه‌ای را تنها به انتشار اخبار سیاسی و دیگری را به اخبار اجتماعی و یا فرهنگی و غیره ملزم کرد. وی ادامه داد: هر رسانه‌ای موظف است در تمامی حوزه‌های خبری به انتشار خبر بپردازد، شاید بخشی از اخبار در حوزه‌هایی خاص، به دلایلی پررنگ‌تر باشند، اما این به معنای حذف اخبار سایر حوزه‌ها از آن رسانه نیست.