سازمانهایی که خلاقیت و نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و درخور توجه در کارشان محسوب میشود، هیچگاه به گذشته رضایت نداده و همواره با بهرهگیری از ساز و کارهای خلاقانه، تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور خویش میدانند. آنان به ایدههای نو احترام می گذارند و با رغبت و حساسیت آنها را دنبال می نمایند. به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی هاشمی در وبلاگ"ارتباط" به نشانی http://sadjad-1.blogfa.com نوشته است: یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان است و اگر این واحد برخوردار از پویایی و خلاقیت باشد میتواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل سازد. اصولا نوآوری در کارها و برنامههای روابط عمومیهای فعال یکی از مولفههای اصلی به شمار میرود. با جهانی که هر لحظه در حال تغییر است روابط عمومیها ناچارند به سمت ایدههای نو گام بردارند. امروزه تغییرات اساسی در شیوه تبلیغات، روشهای اطلاعرسانی و اطلاعیابی، روشهای نظرسنجی و... ایجاد شده است و مدیر و کارشناس روابط عمومی ناگزیراز بهرهجویی از ابزارهای نو در کارهای خود است. آنچه میتواند روابط عمومی را پویاتر جلوه دهد نوآوری و خلاقیت در بهرهگیری از همین ابزارهای نوین و خلق تکنیکهای نو در کارهاست. به عنوان نمونه شاید همه روابط عمومیها از سامانه SMS در حال حاضر برخوردار باشند اما نحوه و نوع استفاده از آن به خلاقیت و توانمندی و هنر روابط عمومی بستگی دارد. یا در انتقال یک پیام تبلیغاتی، شیوه و نوع پیامی که انتخاب میشود نیز میتوان مهارت به خرج داد و کلماتی را مورد استفاده قرار داد که بتواند به مخاطب انرژی مثبت داده و به رضایت وی منجر شود. از سوی دیگر امروزه از هر ابزاری که وارد عرصههای مختلف اعم از تجاری و اقتصادی و... میشود میتوان از آن به نفع سازمانها بهره برد و این تنها در سایه مهارت و توانایی روابط عمومیها حاصل میشود، به عنوان مثال نرمافزار RFID که امروزه در برخی فروشگاههای تجاری بزرگ برای موقعیتیابی مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد میتواند با هنرمندی روابط عمومی در راستای منافع سازمان به خدمت گرفته شود و از آن در تکریم ارباب رجوع بهره برد. به کمک این نرمافزار میتوان مشتری را از ابتدای ورود تا انتهای کارش در سازمان هدایت کرد و هرجا مشکلی برای او پیش آمد به وی راهنمایی لازم را ارایه داد. یا با استفاده از کارتهای الکترونیکی در ابتدای ورود ارباب رجوع با نصب سامانه اطلاعاتی میتوان کوتاهترین راه را به مشتری معرفی کرد تا هم در وقت او صرفهجویی شود و هم از مراجعههای غیرضروری به سایر واحدهای سازمان جلوگیری به عمل آید. نکته دیگر آنکه همواره نوآوری، منجر به ایجاد تحول و تغییر میشود و بنابراین ممکن است مقاومت برخی مدیران سازمان را در پی داشته باشد اما برخورداری از اعتماد به نفس و اجرای هدفمند و عملیاتی کردن ایدههای جدید، مدیران غیرخلاق و منفعل را به تحرک وادار خواهد کرد که اگر این امر حاصل شود برآیند کاری روابط عمومی در سازمان مضاعف میشود. این گام مهم موجب خواهد شد تا شما به عنوان دست اندرکار روابط عمومی: از کار خود لذت ببرید. همواره به تنوع و نوآوری در کارها بیاندیشید. مدیران و کارکنان سازمان را به خلاقیت وادار کنید. به عنوان مدیری خلاق در اذهان کارکنان، خود را جای دهید. هدایت افکار درون سازمان را به دست بگیرید و در راستای منافع سازمانی به کار ببندید. اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد کرد و قدرت ریسکپذیریتان را فزونی خواهد بخشید.
کتاب «تکنولوژیهای کاربردی روابط عمومی الکترونیک» نوشتهی حمید ضیاییپرور با مقدمهای از سیدوحید عقیلی منتشر شد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب که در هشت فصل تألیف و گردآوری شده، روابط عمومی را یکی از حوزههای تخصصی ارتباطات اجتماعی دانسته و آورده است: اگر هنر و رسالت روابط عمومی را اقناع و ترغیب مخاطبان سازمان، و شبکههای ارتباطی را نیز تسهیلکنندهی ارتباط مخاطبان و سازمانها بدانیم، از این دیدگاه، روابط عمومی الکترونیک میتواند جایگاه مهمی داشته باشد و مسؤولیت چنین رشته و مهارتی نیز بسیار سنگین است. در همین چارچوب، آموزش کاربران و کارگزاران روابط عمومی در زمینهی علوم الکترونیک نیز اهمیت بسزایی دارد. این کتاب دقیقا در همین حوزه یعنی حوزهی آموزش بین رشتهیی قرار دارد. اما بر اساس این گزارش، این کتاب را میتوان در زمرهی کتابهای کاربردی دانست که به نحوی شایسته میتواند کاربران را با آخرین تکنولوژیهای جمعآوری و پردازش اخبار، جمعآوری الکترونیکی اخبار، مفهوم وب و امنیت و چگونگی نوشتن در وب، اینترنت و اکسترانت و دیگر حوزههای مربوط به نشر الکترونیک در معنای عام آشنا کند، به طور خاص دستاندرکاران روابط عمومی را آموزش دهد و همچنین نحوهی کار در حوزهی روابط عمومی الکترونیک را به طور ملموس و با ذکر مثال و نمونه بیان کند. "مفاهیم و مبانی روابط عمومی الکترونیک"، "تکنولوژیهای جمعآوری و پردازش اطلاعات"، "تکنولوژیهای نشر آنلاین"، "روابط عمومی موبایل"، "وب 2"، "کاربرد تکنولوژیهای الکترونیکی در روابط عمومی الکترونیک"، "امنیت در روابط عمومی الکترونیک" و "نقشهی راه"، فهرست سرفصلهای این کتاب است. کتاب «تکنولوژیهای کاربردی روابط عمومی الکترونیک» توسط دبیرخانهی دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک و با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی در 252 صفحه و شمارگان سههزار نسخه منتشر شده است.