پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

نظام صدور مجوز برای مطبوعات برچیده شود

 
 
دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران و مولف کـتاب تکـنولوژی‌های نوین ارتباطی، بار دیگر به دغدغه‌های خود برای ارتقای وضعیت ارتباطات و مطبوعات ایران اشاره کرد و بر لزوم الغای نظام صدور مجوز برای مطبوعات، پیش از انتشار آن‌ها، تاکید کرد.
او در مراسم رونمایی کتاب تازه‌اش در فرهنگ‌سرای رسانه گفت: تدوین و اجرای نظام جامع حقوقی رسانه‌ها و برچیده‌ شدن نظام صدور مجوز برای مطبوعات پیش از انتشار آن‌ها، ضرورت تشکیل شورای نظارت بر صداوسیما و تدوین اجرای قوانین جدید در زمینه ارتباطات دور با همکاری دولت، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و رسانه‌های بزرگ کشور، سه اقدامی هستند که باید به‌صورت هم‌زمان مورد توجه قرار گیرند. او در تشریح ایده خود گفت: کشورهای بسیار زیادی در جهان، نظام جامع حقوقی رسانه‌ها را تدوین کرده و به مرحله اجرا گذاشته‌‌اند که آخرین آن‌ها کشور افغانستان است و ما نباید برای تاسیس روزنامه و مجله و رادیو و تلویزیون خصوصی، نیازمند مجوز دولت باشیم بلکه باید پیش از انتشار، اسامی آن‌ها در دفاتر دولتی ثبت شود و دولت فقط بر فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشد. متن گزارش روزنا

مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی بازنشسته شد

 
 مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی پس از 30 سال خدمت در نظام بانکی کشور بازنشسته شد. علی جهانی مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی پس از قریب به 30 سال فعالیت در نظام بانکی کشور و فعالیت با چهار رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مدیر کل روابط عمومی، از این سمت بازنشسته شد. به همین مناسبت یادداشتی توسط مدیر کل سابق روابط عمومی بانک مرکزی تهیه شده است. متن این یادداشت بدین شرح است: « چرخ روزگار حکیمانه و پویا و با تدبیر مدبری بی پایان و دانا، می‌گردد و ما را به تعاملی جدی با خود فرا می‌خواند . اگر در مدار منطقی آن، آگاهانه و فعال قرار گیریم و از امانت‌های الهی به خوبی بهره مند شویم بی شک به منزلگاه درخشانی خواهیم رسید.

جدیدترین مقالات علمی روابط عمومی در سایت موسسه روابط عمومی آرمان

 
 جدیدترین مقالت علمی روابط عمومی، تحت عنوان «مقالات طلایی» را می‌توانید در سایت موسسه روابط عمومی آرمان به نشانی www.Armanpr.com ملاحظه کنید.در این بخش، همچنین «مقالات برگزیده» و «مروری بر مقالات روابط عمومی رسانه‌ها» قابل ملاحظه است.

برنامه های دبیرخانه کنفرانس بین المللی روابط عمومی اعلام شد

دبیرخانه دایمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، بر ضرورت افزایش توان علمی و حرفه ای روابط عمومی در برنامه های سال جاری خود تاکید کرد.مهدی باقریان دبیر کل این کنفرانس با اشاره به برخی از فعالیت های این دبیرخانه در سال گذشته، گفت: دبیرخانه کنفرانس با آژانس خبری برناما و انستیتو روابط عمومی مالزی قرارداد همکاری امضاء کرده و در سال جاری تاسیس و راه اندازی «انجمن دوستی روابط عمومی ایران و مالزی» به واقعیت می پیوندد.

 

تشکیل کارگروه های تخصصی

وی افزود: به منظور افزایش کیفیت و سرعت بخشی به فعالیت های دبیرخانه، کارگروه های تخصصی تشکیل می شود و برای هدایت این کارگروه ها با تعدادی از پیشکسوتان با تجربه و خوشنام روابط عمومی رایزنی های اولیه به عمل آمده است.

 

برنامه های آموزشی

وی گفت: راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی روابط عمومی ایران، سومین برنامه بنیادی و کاربردی «کارگزار روابط عمومی» برای توسعه روابط عمومی الکترونیک در کشور است که همزمان با روز روابط عمومی 27 اردیبهشت سال جاری افتتاح می شود.باقریان گفت: دبیرخانه کنفرانس و «کارگزار روابط عمومی» همچون گذشته سمت و سوی فعالیت های خود را در جهت گسترش آموزش به ویژه روابط عمومی آنلاین، قرار داده است و در نظر دارد با تدوین و اجرای برنامه های مختلف در جهت توسعه روابط عمومی گام های اساسی بردارد.

 

پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

مهدی باقریان دبیر کل پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران درباره برنامه های این دبیرخانه برای سال جاری گفت: برگزاری کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، نخستین کنفرانس مستقل و حرفه ای و  بین المللی در حوزه روابط عمومی است که ایده راه اندازی آن با هدف توجه ویژه به جایگاه راهبردی حرفه روابط عمومی و تکریم فعالان این حوزه و توسعه فعالیت ها و اعتلای جایگاه آن در این بخش مطرح بوده و اکنون چهار دوره آن برگزار شده است.وی افزود: پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران امسال نیز با حضور اساتید دانشگاه و حرفه ای های روابط عمومی از کشورهای آمریکا، انگلیس، ترکیه، استرالیا، فرانسه، مالزی و هندوستان با رویکرد "مدیریت روابط عمومی و مدیریت در روابط عمومی" در روزهای 23 و 24 آبان ماه 87 در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود.وی گفت: در این کنفرانس که با حضور نخبگان علمی برگزار می شود علاوه بر توجه جدی به جنبه های مختلف مدیریت در روابط عمومی، آخرین تحولات و دستاوردهای این رشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از این طریق در جهت بروز آوری دانش روابط عمومی استفاده خواهد شد.

 

دومین دوره آموزشی روابط عمومی در کشور مالزی

وی با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز نخستین دوره آموزشی مدیران و کارکنان روابط عمومی در کشور مالزی تصریح کرد: در سال جاری دومین دوره آموزشی روابط عمومی ایران با برنامه های جدید در مالزی برگزار می شود و تلاش ما این است همزمان هفته روابط عمومی را به منظور معرفی واقعیت های جامعه ایران در کوآلالامپور برگزار نماییم.

 

برنامه های انتشاراتی کارگزار روابط عمومی

باقریان سردبیر نخستین نشریه «روابط عمومی الکترونیک» گفت: در سال جاری برنامه های انشاراتی کارگزار روابط عمومی نظم ویژه ای می گیرد و علاوه بر انتشار جلد دوم دایره المعارف روابط عمومی، کتب مدیریت روابط عمومی الکترونیکی(راهبردهای روابط عمومی الکترونیکی در 10 فصل)، کتاب مجموعه مقالات کنفرانس سوم و چهارم، تشریفات: مدیریت سفر و سایر کتاب های علمی که به مرور فهرست آن اعلام می شود، نخستین نشریه «روابط عمومی الکترونیک» نیز منتشر می گردد.وی گفت: بیست و یکم اسفند ماه 86، انتشار نشریه «روابط عمومی الکترونیک» مورد موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در حال ایجاد بسترهای لازم برای انتشار نشریه هستیم.

 

انتشار اولین کارنامه روابط عمومی ایران

باقریان در ادامه به انتشار اولین «کارنامه روابط عمومی ایران» در قالب یک کتاب نفیس و مولتی مدیا اشاره کرد و گفت: این کتاب علاوه بر اخبار و مطالب روابط عمومی، حاوی بیش از 400 مقاله علمی در حوزه های روابط عمومی، مدیریت، ارتباطات، روزنامه نگاری، تبلیغات و بازاریابی، آیین نامه ها، انتشارات اعم از کتب، نشریات و ویژه نامه ها، رویدادهای مهم روابط عمومی، چاپ بیش از 200 مقاله و رویداد برگزیده، معرفی سایت ها و بلاگ های فعال روابط عمومی، نمایه سازی گزیده مطالب روابط عمومی به ترتیب روز، ماه و سال و سایر مطالب خواندنی، محتوای این کارنامه وزین و مستند را تشکیل می دهد.

سردبیر فصلنامه روابط عمومی الکترونیک با بیان این مطلب که دبیرخانه کنفرانس سعی خواهد کرد در جهت بومی سازی دانش روابط عمومی حرکت نماید، گفت: سالی که گذشت همراه با رخدادهای تازه ای برای کارگزاران روابط عمومی بود که فرمایشات مقام معظم رهبری و مقامات عالی رتبه کشور، برگزاری روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، تصویب و ابلاغ آیین نامه نحوه فعالیت های روابط عمومی و برگزاری اولین دوره آموزشی روابط عمومی در کشور مالزی در سال 86 برای جامعه شریف روابط عمومی ایران سالی پر از امید را رقم زد.وی اظهار داشت: بررسی کارنامه روابط عمومی ایران در سال 86 و عملکرد جریان های علمی، نهادها و ادارات روابط عمومی سراسر کشور و مروری بر مهمترین وقایع روابط عمومی می تواند چشم انداز آن را در سال 87 ترسیم نماید.سردبیر فصلنامه کارگزار روابط عمومی با اشاره به خطر نفوذ و گسترش جریان های سطحی نگر و کمی گرا در حوزه فعالیت روابط عمومی، گفت: کارنامه روابط عمومی ایران با نگاهی واقع بینانه، مروری گذرا بر مهمترین اتفاقات تلخ و شیرین روابط عمومی در سال 86 دارد.وی افزود: در واقع دو روی سکه روابط عمومی ایران در سال 86، ترازویی برای سنجش نحوه عملکرد، جایگاه، وزن و وضع روابط عمومی در ایران است؛ و این مهم جز با مساعدت و همیاری همکاران روابط عمومی محقق نمی شود.

جانبداری‌ها و تحریف‌ها در رسانه‌های گروهی

 
 رسانه‌های گروهی چنین می‌گویند که جانبداری از برخی از اخبار غیرقابل اجتناب است، تحریف‌ها غالبا بر حسب فشارهای حاصل از محدودیت‌های زمانی اخبار، قضاوت‌های نادرست افراد، محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای و مشکلات ناشی از عدم کاهش پیچیدگی رویدادها و رخدادها به یک گزارش جامع بوجود می‌آید، از این گذشته، فقدان هرگونه سیستم ارتباطی توانایی گزارش کردن به گونه‌ای کامل را از بین می‌برد. لذا موضوع گزینش اخبار ضرورت پیدا می‌کند. در وبلاگ «دریچه‌ای به‌سوی ارتباطات» در نقل قولی از میشائیل پارنتی، اندیشمند، محقق و مولف آمده است: ارائه نادرست اخبار توسط رسانه‌های گروهی همیشه به دلیل قصور آنان یا به خاطر خطاهای ضمنی و بی‌طرفانه یا برداشت‌های روزمره نیست.