پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

بومی سازی اخبار با سایت گراوند ریپورت

در دوره ای که خبرنگاری شهروندی و رسانه های جدید بسیار مد شده، تنها درصد اندکی از سازمانها تاثیری بسیار محسوس در صنعت رسانه های خبری برجا می گذارند. علاوه بر گستره، دسترسی به مصرف کنندگان خبر و حضور جهانی همراه با محتوای مرغوب و امکان مشارکت با سایر بازیگران بزرگ در این عرصه نوین پویا مورد تاکید قرار می گیرد. رشد و بقای چنین سازمانهایی بستگی به این دارد که چقدر منحصر به فرد هستند و چقدر سریع می توانند فرصتها را برای توسعه بیشتر مغتنم بشمارند. سایت GroundReport که در سال 2006 راه اندازی شد، یک پلت فرم خبرنگاری شهروندی است که بر حفظ حضور انسان در روند تهیه و تنظیم خبر تاکید می ورزد. این سایت از اخبار فوری و تفسیر سیاست، ورزش، کسب و کار، فناوری، و هنر از سوی "محلی ها و درونی ها" و هر کسی در ایعرصه ها استقبال می کند.

تا به امروز این سایت با یوتیوب، پی بی اس، شبکه 13، اجلاس موسسه آسپن برای ارتباطات و جامعه، موگولوس، تاک بک تی وی و هافینگتون پست در زمینه رد و بدل کردن محتوا و استراتژی همکاری کرده است.

هفته گذشته زول میدی، نویسنده آی جی نت، با ریچل استرن، بنیانگذار و مدیر اجرایی این سایت گفتگو کرد. خانم استرن که قبلا خبرنگار سیاسی در دفتر نمایندگی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بوده، در خلال کار در این نهاد در زمان بحران دارفور به فکر ایجاد چنین سایتی افتاد. او GroundReport را به عنوان "ابزار برای قدرت بخشیدن به مردم جهت در میان گذاشتن سرگذشت خود و سر درآوردن از اتفاقات دنیا" راه اندازی کرد.

با توجه به این که GroundReport تقریبا تمام روی کار هزاران  شهروند خبرنگار اتکا می کند، اعتبار کلی سایت را چگونه حفظ می کنید؟
حفظ اعتبار سایت بالاترین اولویت ماست. هرچند ما چیزی در حدود پنج هزار خبرنگار عمدتا حرفه ای در دنیا داریم، یک تیم سردبیری به سبک ویکیپدیا مطالب ارسالی هر خبرنگار را پیش از انتشار بررسی و تایید می کند. ما همچنین یک سیستم "حسن شهرت" داریم که بر پایه نمره دهی خوانندگان ما کار می کند.

معیارتان برای مطالب خوب چیست؟ اخبار چگونه رتبه بندی می شوند؟

بعد از آن که سردبیران بر اساس اصول ابتدایی خبرنگاری و نگارش اخبار را تایید کردند، خوانندگان می توانند به هر مطلب یا ویدئو تا پنج ستاره بدهند. هر خبرنگار یک رتبه حسن شهرت می گیرد که میانگین تمام نمرات اخبارش است. این روند ساده ای است که تاثیر بزرگی بر جا می گذارد.

مشوقهای سایت برای خبرنگاران چگونه است؟ آیا نمونه ای دارید که یک خبرنگار با اتکا به درآمد سازمان شما بتواند امرار معاش کند؟

ما سود سایت از محل بازدید خاص از مطالب هر خبرنگار را با وی تقسیم می کنیم. مشوق اهمیت زیاد دارد و یکی از اصول بارز تشکیل سایت ما همین مشوقها بود تا بر ارزش کار خبرنگاران ارج بگذارد و نشانگر باور ما به این نکته باشد که موفقیت را باید تقسیم کرد. بسیاری از کسانی که به ما مطلب می دهند، خبرنگاران حق التحریری هستند و بنابراین به مجموعه ای از سایتها مطلب می دهند که سایت ما یکی از آنهاست. بسیاری از خبرنگاران ما در دنیای در حال توسعه مستقرند و بنابراین پولی که از ما می گیرند، کمک خرج بزرگی برای آنهاست. علاوه بر سود مالی، ما دیده ایم که خبرنگاران GroundReport در نتیجه کارشان با ما، دیده می شوند و کارهای تمام وقت گیر می آورند. با این حال همچنان به ارسال مطلب برای ما ادامه می دهند.
دامنه مسئولیت شما در قبال ایمنی این خبرنگاران چقدر است؟

اکثر خبرنگاران ما در مناطقی که از آنجا گزارش می دهند، زندگی می کنند و می دانند چطور نکات ایمنی را حین کار رعایت کنند. در کشورهایی که ممکن است خبرنگاران ما در خطر باشند، سایت ما به آنها اجازه می دهد تا از نام مستعار برای حفاظت از هویت خود استفاده کنند، هر چند که ما بصورت مستقل اعتبار آنها را تصدیق می کنیم. چون بسیاری از اخبار ما مربوط به مناطق مناقشه خیز است، این مساله اهمیت زیادی دارد.

آیا به مواردی برخورد می کنید که ناگزیر می شوید هویت خبرنگار را فاش نکنید؟

بله عمدتا در آفریقا و آمریکای جنوبی. ما همیشه چنین تقاضایی برای حفظ هویت را بررسی و مراعات می کنیم.

آیا سایت شما به خبرنگاران می گوید که چه موضوعی یا چگونه چیزی را پوشش دهند؟

ترکیبی از این دو است. ما متوجه ارزش داشتن پنج هزار خبرنگار قابل اعتماد در اطراف دنیا هستیم و از بسیاری جهات یک سازمان مدرن خبرنگاران حق التحریری هستیم. اغلب اوقات اگر خبری در جایی در حال وقوع باشد، سردبیران ما با خبرنگاران فعال در منطقه تماس می گیرند تا بفهمند داستان از چه قرار است و جلوتر از خبرگزاریها تازه ترین اخبار را بدست آورند. ما این کار را در همه جا انجام داده ایم از انتخاب اخیر برلوسکنی گرفته تا حملات تروریستی بمبئی. برای بمبئی ما از طریق تویتر دنبال خبرنگار گشتیم، اعتبارشان را تایید کردیم  و در خلال حملات، بیش از خبر متنی و ویدئویی منتشر کردیم. 

آیا سایت شما به خبرنگاران تازه کار یا در حال تجربه اندوزی آموزش یا مساعدتی می دهد؟

سردبیران ما به خبرنگاران راهنمایی می دهند، از سبک نگارش گرفته تا دستور زبان و طرز ذکر منبع. در خلال روندی ویرایش، گفتگویی مانند صفحه بحث ویکیپدیا صورت می گیرد که به سردبیر و خبرنگار امکان می دهد در تماس باشند. خبرنگاران تازه کار ما همیشه از این بابت ممنون هستند.

میزان کاری که خود GroundReport انجام می دهد، چقدر است؟ آیا نیروهای ثابتی دارید که مطالب را انتخاب و ویرایش کنند یا این که کل کار، خودکار است؟

سایت ما بر ارزش داشتن یک شبکه انسانی قابل اعتماد تاکید فراوانی دارد و این نکته را با الگوریتمهای کارآمد ترکیب می کند. من قویا معتقدم که هرگز نمی توان کار روزنامه را با الگوریتم بازسازی کرد زیرا مصرف اخبار و اطلاعات، کاری اساسا انسانی و بنابراین تجربه ای اجتماعی است. سایت ما اینگونه کار می کند: ما یک "فهرست سفید" از خبرنگاران متبحر و معتمد داریم که مطلبشان بخاطر سابقه موفقیت آنها بلافاصله چاپ می شود. همه گزارشهای خبرنگارانی که در فهرست سفید نیستند، در نوبت قرار می گیرد که فقط سردبیران از آن اطلاع دارند و باید مورد به مورد تایید شود. سوای این نکته، صفحه نخست بر اساس تنوع جغرافیایی و رتبه دهی خوانندگان تعیین می شود.

فکر می کنید چشم انداز رسانه های خبری در آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟

فوق العاده کارآمدتر، قوی تر و وسیع تر خواهد شد. ما در میانه یک انقلاب اطلاعاتی هستیم. چالش بعدی رسانه های خبری درآمیختن نکات قوی هر دو دنیای سنتی و مدرن خبرنگاری است: درس گرفتن از خردمندی تحریریه های جاافتاده و  بکار بردن بهترین کارهای آنها در پاسخ به سیل محتوای تولیدی، دسترسی به اطلاعات و اتصال به یکدیگر. اگر بتوانیم هر دو کار را خوب انجام دهیم و سیستم تولید و توزیع مان را بهینه کنیم، آن وقت می توانیم یک سیستم خبری بسازیم که به مراتب سودآورتر و تکامل یافته تر از چشم انداز کنونی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد