دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه علمی – ترویجی وسایل ارتباط جمعی را منتشر کرد.به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها: شماره 75 فصلنامه رسانه (ویژه پاییز 1387) که به موضوع «رسانهها و تبلیغات» اختصاص دارد، گزیدهای است از مقالات، تحقیقات و نوشتارهایی که از زوایای گوناگون به بحث در زمینه تبلیغات و مؤلفههای آن میپردازد. در باره رسانهها و تبلیغات آنچه که ضروری به نظر میرسد، مطالعات و پژوهشهای کاوشگرانه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، رفتاری و اخلاقی است. آگاهی از تأثیرات نامطلوب تبلیغات در این عرصه موجب طرح مباحث اخلاقی و حقوقی گستردهای شده و غالب کشورها را به تدوین و تصویب قوانین و مقررات خاص برای نظارت در این حوزه واداشته است. بیتوجهی به پژوهشها در این مورد به خصوص در کشورهای در حال توسعه سبب میشود که تبلیغات نه تنها به اقتصاد و رشد آن کشورها کمکی نکند بلبلکه اثر عکس داشته باشد.
فهرست مطالب این شماره از فصلنامه عبارتنداز:
• آن سوی تبلیغات بازرگانی جهانی: واقعیتها و چالشها، پروفسور حمید مولانا
• نظریهپردازی در تبلیغات و آگهی، کریس هاکلی/ لیدا کاووسی
• شیوههای اقناع، سین بریرلی/ گیتا علیآبادی
• مبانی و اصول تبلیغات سیاسی، دکتر کاظم معتمدنژاد
• آزادی تبلیغات بازرگانی و محدودیتهای آن از دیدگاه حقوق بینالملل، ایران و اسلام، دکتر محسن اسماعیلی
• کودکان و تبلیغات بازرگانی، حوریهالسادات برهانی
• سیاستگذاری و برنامهریزی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما، محبوبه علیمحمدی
• تبلیغات تجاری و ارزشهای فرهنگی در مجلات خانواده، بهنام افخمی
• گزارشی از تدوین پیشنویس لایحه قانون تبلیغات بازرگانی، محمد حسینساعی
• نظرسنجی از بازدیدکنندگان پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، نظام بهرامیکمیل
• تازههای نشر دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، فاطمه کیهان
• فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات، مهرناز ندیری