پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

ویژه‌نامه‌هایی درباره ادبیات رادیو

شماره ۸ و  ۹ کتاب ماه علوم اجتماعی (آبان و آذر 87) ویژه «رادیو» منتشر شد.
در مقاله سردبیر به‌قلم دکتر سیدرضا نقیب‌السادات آمده است: شاید نگاه به رادیو از ابعاد مختلف و یا مقولات مورد توجه در آن مثل خبر و یا گزارش‌های رادیویی و یا مطالب سرگرم‌کننده، بتواند ارزش‌های رادیو را در مقابل سایر وسایل ارتباطی بهتر نشان دهد.آن‌چه اهمیت دارد این است که توسعه حضور محققان در عرصه رادیو و همکاری بیشتر با مراکز تحقیقاتی فعال در این عرصه، نیازمند شناخت این وسیله ارتباطی از ابعاد مختلف و نیز پتانسیل‌های آن است. به‌عنوان مثال، تحقیقات به‌عمل آمده در خصوص شناخت افراد از خبر، نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند، ناپایداری رادیو، صرفا به این معنی است که این رسانه خالص‌ترین و ناب‌ترین منبع خبری موجود است. به تصور ایشان اعتبار و جایگاه اخبار روزنامه‌ها، پس از خبر رادیو و تلویزیون قرار می‌گیرد.

البته به‌نظر می‌رسد مطالب جنجالی یا احساسی مطبوعات، به‌خاطر برد و پوشش محلی یا منطقه‌ای آن، تصاویر ثابت قابل دسترس، اخبار حوادث و اتفاقات در کنار ماندگاری پیام آن برای مدت طولانی‌تر، خذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از خبرها و حوادث واقعی است که از طریق رادیو یا حتی در برخی شرایط از آن پخش می‌شود. شاید وجود مطالب انتقادی، تحلیل‌های گسترده خبری، رویکردهای افشاگرانه و یا وسواس بیشتر در انعکاس برخی مطالب بر این جاذبه‌ها بیفزاید.
قطعا تداوم فعالیت رادیو که فرآیندهای پیچیده‌تری برای تولید و نشر دارد، مستلزم همکاری کارشناسان و افراد متخصص است، که این امر هم در عرصه تولید و هم در مطالعات مربوط به مخاطب، باید مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران رادیو قرار گیرد.

عناوین شماره ۸ این ماهنامه به شرح زیر است:
رادیو رسانه‌ای موثر اما مهجور / دکتر سیدرضا نقیب‌السادات
رادیو هرچه پیرتر، جوان‌تر و شاداب‌تر / گفت‌وگو با دکتر حسن خجسته
تحلیل گفتمان انتقادی رسانه ملی (رادیو) / دکتر فردوس آقاگل‌زاده
تنوع فرهنگی و نقش رادیو / ظهیر احمدی
حقوق ارتباطات / دکتر محمدرضا رسولی
اصول تهیه برنامه‌های رادیویی / محمدمهدی لبیبی
مطالعاتی جامعه‌شناختی درباره رادیو / صبا برین‌خو
واژه‌نامه برنامه‌سازی رادیو / زهره شهرابی‌فراهانی
پادکست و آینده رادیو / حسنیه‌السادات شبیری
موسیقی سنتی ایران / مهسا رمضانی
رادیو، مدیریت و جامعه / زهره رجبی
رسانه، توسعه و سیاست‌گذاری رسانه‌ای / اعظم ده‌صوفیانی
برنامه‌سازی خلاق؛ ضرورت بقا / محمدرضا مانی‌فر
مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای در BBC و CNN / حسین مستقیمی
دنیای بزرگ ژورنالیسم در رسانه‌های کوچک / ناهید عادلیان
جامعه‌شناسی مخاطب در حوزه فرهنگی و هنری / حبیب راثی‌تهرانی
ارتباط در بحران / زهره ابراهیمی
اجمالی بر تاریخچه رادیو در ایران 1387-1319 (بخش نخست) / گیتی کاوه
وسایل ارتباطی مسلمانان، وضعیت فعلی و جهات آینده / محمد صدیقی
رادیو ایرانیان خارج‌نشین / رضا مختاری‌اصفهانی
درک رادیو را دریابیم / اعظم راودراد
معرفی گزیده‌ای از منابع رادیو 

 هم‌چنین در شماره ۹ کتاب ماه علوم اجتماعی می‌خوانیم:
ضرورت تحول در رسانه‌های شنیداری / دکتر سیدرضا نقیب‌السادات
آیا صدای اینترنتی صدای یک رسانه است /
ناهید عادلیان
نمادهای صوتی در رادیو / لیلا رضایی
زبان و رسانه / سیدرضا نقیب‌السادات
رادیو و مدیریت بحران / سحر برین‌خو
درآمدی بر جامعه‌شناسی رادیو / طاهره جعفری
زبان‌شناسی رادیو / کسری عیناوی
توسعه از رهگذر رسانه شنیداری / نسترن خواجه‌نوری
زنان و رادیو / امیر منصوری
به همین سادگی / کسری عیناوی
تجهیز مخاطب رادیویی محلی / علی‌اصغر صباغی
الفبای ارتباطات / دکتر محمدرضا رسولی
مصاحبه رادیویی / علی‌اکبر قاضی‌زاده
اجمالی بر تاریخچه رادیو در ایران 1387-1319 (بخش دوم) / گیتی کاوه
نوشتن برای رادیو / حبیب راثی‌تهرانی
امکان‌ها و چالش‌های به‌کارگیری رادیو در توسعه روستایی / عبدالحسین کلانتری و پیام روشنفکر
پادکست؛ رادیو و فراتر از آن / پدرام الوندی
ملاک‌های جذابیت در ساختار محتوای برنامه‌های قصه‌گویی رادیویی نوجوان / ناهید عادلیان
معرفی گزیده‌ای از منابع رادیو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد