مدیران موفق در صنعت و بازرگانی امروزه به روابط عمومی سازمان خود اهمیت ویژهیی میدهند. آنان در جستجوی برتری، خلاقیت و ابتکار عمل هستند و کارشناسان ورزیده و مبتکر روابط عمومی را بهکار میگیرند تا از کُنشها و واکنشهای جامعه پیرامون خود آگاهی یابند. انتقادات را بشنوند و به اصلاح رفتار و تولید خود بپردازند و مزیتها و برتریهای تولید یا محصول خود را به گوش جهانیان برسانند. به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه مطلب وبلاگ "علوم ارتباطات اجتماعی" به نشانی http://samieiany.blogfa.com آمده است: رهبر هوشیار یک سازمان باید افکار عمومی و قدرت آن را نیک دریابد و نسبت به آن حساس باشد و به آن احترام بگذارد.
اذهان و افکار عمومی نیز به جز اطلاعاتی که موافقان و مخالفان یک سازمان به جامعه نشت میدهند، شکل نمیگیرد. بنابراین حضور مؤثر، فعال در عرصه اطلاعرسانی، خبر، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارایه رهنمودهایی روشنگر چیزی است که لازمه ایجاد وجهه مثبت از سازمان در جامعه است و از طرف دیگر سنجش میزان گرایشها یا گریزهای جامعه از سازمان، از سرچشمه آنها یا از آیینه تمام نمای جامعه (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سخنرانان). وظیفه روابط عمومی است تا به مدیران این هوشیاری و آگاهی را بدهد که در جامعه پیرامونی آنها چه میگذرد و مدیران چه باید بکنند و چگونه با ناملایمات یا ناسازگاریهای به راه افتاده، مقابله کنند، چه باید بگویند، چگونه، کی و به چه وسیله و با چه کسانی باید سخن بگویند، همه اینها را باید کارشناسان روابط عمومی تهیه کنند، آنها هستند که مشکل را باید دریابند و به ریشههای مشکل بپردازند، اقشار نفوذپذیر و یا آسیبپذیر از این مشکل را دریابند و آنگاه با تدوین متن و محتوای قابل فهم مخاطب، وسیله و کانال ارتباطی مؤثر را انتخاب کنند و زمان و مکان مناسب برای تأثیر و پاسخگویی را تعیین کنند و به طراحی یک فرایند ارتباطی پرداخته و سپس آن را اجرا کنند. اصولا روابط عمومی یک سازمان با سه گروه سر و کار دارد: گروههای درون سازمانی (کارکنان و مدیران)، گروههای برون سازمانی (مردم، دولت، رقبا،...) و وسایل ارتباط جمعی. روابط عمومی در داخل سازمان با سه گروه از افراد در ارتباط است. گروه اول، مدیران و استراتژیستهای سازمان هستند. این گروه از نظر اطلاعات که روابط عمومی باید در اختیارشان قرار دهد و مشارکتشان در تصمیمات استراتژیک و مؤثر در سیاستگذاریها از گروههای دیگر متفاوتند. این گروه باید از طریق روابط عمومی در جریان حرکتها و گرایشهای افکار عمومی نسبت به سازمان خود و رقبا قرار گیرند، مواضع سازمانهای رقیب یا هم صنعت باید تشریح شود، اهداف و سیاستهای روابط عمومی باید برایشان بیان شود و وضع روحی و علاقهمندی کارکنان به اهداف سازمانی باید مورد بررسی قرار گیرد. در بخش کارکنان، ارایه و تبیین اهداف و سیاستها و تحلیل اخبار و رویدادهای سازمان، ایجاد ارتباط چهره به چهره مدیران و کارکنان به منظور کسب تفاهم بیشتر و اشتراک مساعی و ارج نهادن به حرمت انسانی کارکنان وظیفه روابط عمومی است.