معنای ژورنالیسمی که در ذهن داریم هنوز ریشهدار و مایه گرفته از رسانههای قدیم است و نه نیو مدیا. نویسنده وبلاگ»رسانهنگاری و مدیریت رسانه»به نشانی http://www.mediamanagement.ir ادامه داده است: با رسانههای مبتنی بر وب، نه تنها رسانه صورتی نو مییابد، بلکه سیرتی دیگر پیدا میکند، پس آنچه به نام ژورنالیسم میشناسیم هم باید جامه نو به تن کند و در دنیا کرده است.
به قول دکتر نمک دوست این حرفه کهنه و نو ندارد، همیشه نو است، چون با خبر سر و کار دارد. همین دغدغه است که میگوییم رسانهنگاری مناسبتر و معنادارتر است تا کلمه ژورنالیسم.
به اعتقاد یک وبلاگنویس، تعدد وبلاگی از سوی یک بلاگر، موجب میشود خوانندههای بیشتری جذب و فرد با چند تریبون شناخته شود. سیامک محدثی اظهار کرد: اگر به جای اینکه اظهارنظرهای طبیعی افراد در وبلاگها پذیرفته شود، آنها با برخوردهای دیگری مواجه شوند، طبیعتا با ایجاد وبلاگهای دیگر، هویت خود را فاش نمیکنند. چراکه افشای هویت آنها ممکن است بر روند طبیعی زندگیشان تاثیر گذارد. به ویژه این مساله در مورد وبلاگنویسان سیاسی صدق میکند. وی گفت: گروهی نیز دارای فعالیتهای سیاسی هستند ولی اگر بخواهند مطالب غیرسیاسی خود را در وبلاگها بنویسند ممکن است از طرف هم کیشان خود محکوم شوند، به همین دلیل با ایجاد یک وبلاگ ناشناس، مطالب شخصی خود را نیز منتشر میکنند.
اطلاعرسانی، آموزش و سرگرمی در زمره کارکردهای رسانه است. حتی نخبگان هم وقتی از رسانه سخن میگویند، اغلب روی سخنشان به نقش اطلاعرسانی است. حسن عابدینی در وبلاگ «خبرنگاری تلویزیون» نوشته است: تب شبکههای خبری شبانهروزی به سرعت در گیتی بالا گرفته است.تلویزیونهای ملی و محلی نیز نه فقط از این قافله عقب نماندهاند، بلکه بر سهم خبررسانی افزودهاند. وجود بولتنهای خبری یک ساعته در شبکه ملی میتواند بینندگان را از بازی مستمر با کنترل تلویزیون بینیاز کند. مهندسی خبر در بولتنهای خبری طولانی برای همراه کردن مخاطب از جایگاه کانونی برخوردار است. بهرهگیری حرفهای از فرآوردههای خبری اساس کار مهندسی خبر است. این فرآوردهها شامل گزارش میدانی خبرنگاران، گزارش تحلیلی دبیران، ساند بایت، امبیانس، خبرکوتاه بدون صدا، خبر با عکس ثابت یا گرافیک است.
در نگاه کلی، متر و خط کش مناسب برای سنجش یک گزارش اثرگذار، استقبال مخاطبان و رضایت آنهاست؛ هر چه بیشتر گزارش موفقتر! در وبلاگی به برخی ویژگیهای یک گزارش موفق اشاره شده و آمده است: صحت گزارش؛ گزارش باید واقعیتها را منعکس کند و مطالب آن مستند و قابل پذیرش باشد، چرا که این مورد اعتماد مردم را به دنبال دارد. اهمیت سوژه؛ در دنیای نسبیتها هستیم. پس هر موضوعی میتواند روزی مهم باشد! ولی توجه به دو عنصر زمان و مکان در انتخاب سوژه گزارش مهم است.
کامل و جامع بودن؛ مخاطب امروز دسترسیاش به منابع زیاد شده و به راحتی قانع نمیشود. پس دلیل بیاورید و گزارشتان را کامل ببندید، بدون ابهام و مصلحت اندیشیهای خاص. جالب و غیرعادی بودن؛ من فکر میکنم این مورد از بقیه موارد قویتر است، چراکه نقطه تماس را با مخاطب ایجاد میکند.
اساسا عملکردهای بزرگ و عالی محصول یک رویا هستند. آنها با یک رویا شروع میشوند و استمرار مییابند. در وبلاگ»Method” در نقل قولی از «تام پیترز» آمده است: برای فرآیند بازآفرینی یک کسب و کار داشتن یک رویا ضروری است. ما مواجه با نوع جدیدی از جامعه در آینده هستیم: جامعه رویایی. محصولات آینده باید نیازهای دل ما را پاسخ دهند نه فقط عقل ما را. اکنون زمانی است که باید به محصولات خود ارزش عاطفی بیفزاییم