مفهوم آنلاین شدن یا آنلاین بودن در کشور ما از آن جمله مفاهیم نویی است که دچار سوء برداشتهای نادرست و تلقیهای غلط شده است. دکتر عطاءالله ابطحی، رسانهنگار و دکترای مدیریت رسانه در وبلاگ «رسانهنگاری و مدیریت رسانه» نوشته است: مفهوم آنلاین شدن یا آنلاین بودن چهار مفهوم بنیادی با خود همراه دارد که بدون آنها آنلاین، معنی ندارد. این مفاهیم پایه عبارتند از: فوریت؛ Immediacy، جستجو پذیری؛ Searchability، فراپیوندی؛ Hyperlinking و چند رسانهای(بودن)؛ Multimedia being یعنی اگر فضایی در وب یا اینترنت از ویژگی فوریت و نداشتن فاصله زمانی و مکانی برخوردار نباشد، این فضا به هیچ وجه آنلاین نیست.