پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

دومین جشنواره روابط عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور برگز

دومین جشنواره روابط عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور مهرماه برگزار می‌‏شود. به گزارش ایلنا, با توجه به اهمیت نقش روابط عمومی در سازمان‌‏ها با هدف سازماندهی افکار عمومی و فرهنگ‌‏سازی در سطح جامعه و ارتقای سطح پژوهش‌‏های علمی و دست‌‏یابی به شیوه‌‏های نوین اطلاع‌‏رسانی، دومین جشنواره روابط عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور برگزار می‌‏شود.دومین جشنواره روابط عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور مهرماه برگزار می‌‏شود طبق این گزارش, جشنواره روابط‌‏عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور با همکاری دبیرخانه شورای اطلاع‌‏رسانی دولت, اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن روابط عمومی ایران و همکاری و همیاری رسانه‌‏های کشور اواخر مهرماه 1386 در تهران برگزار خواهد شد. این گزارش حاکی است, محورهای ارزیابی دومین جشنواره بر فعالیت‌‏های تبلیغاتی و بازاریابی، فعالیت‌‏های انتشاراتی، ارتباط با رسانه‌‏ها و مطالعه بازار، مخاطبان و افکار عمومی اختصاص دارد که توسط گروهی از کارشناسان و استادان دانشگاه و نخبگان علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی مورد داوری و ارزیابی قرار خواهد گرفت. گفتنی است, دومین جشنواره روابط عمومی‌‏های برتر بخش خصوصی و تعاونی کشور به مدت سه روز از 24 لغایت 26 مهرماه برگزار می‌‏شود و فرم‌‏ها و دستورالعمل فراخوان جشنواره تا اوایل تیرماه جاری برای روابط عمومی‌‏های بخش خصوصی و تعاونی سراسر کشور ارسال خواهد شد.

اینترنت در خدمت روابط عمومی

رشد روزافزون فن‌آوری‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های نوین آن، فرآیندی پیچیده و در عین حال جالب توجه و دور از ذهنی را به نام "اینترنت" خلق کرد. به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در وبلاگ "خط ربط" به نشانی http://prsoft.blogfa.com در ادامه می‌خوانید: پیدایش و ظهور اینترنت به عنوان ابزاری ارزان، سریع و در دسترس، خیلی زود جای خود را در میان مردم باز کرد و به گونه‌ای عرصه‌های مختلف زندگی بشر را در نوردید و دچار تحول و دگرگونی ساخت که تا پیش از این، حتی پیش بینی آن خیلی راحت قابل پذیرش نبود تا جایی که مخاطبان خود را خیلی سریع و به شکل تصاعدی افزایش داد. هر چند که رشد این نفوذ در کشور ما کندتر اتفاق افتاد، ولی با توجه به زیرساخت‌های ناکافی ارتباطی و مخابراتی و به نسبت امکانات موجود، بهره‌مندی از این تکنولوژی با کمی تأخیر رشد یافت و تقریبا همگانی شد. ایجاد چنین فضایی مردم جهان را برآن داشت تا با بهره جستن از این فرصت برای رسیدن به اهداف خود و تأثیر گذاشتن بر ذهن مخاطبان خود از اینترنت به عنوان یک ابزار مقرون به صرفه و کارآمد استفاده کنند. علاوه بر مردم حتی مجاری رسمی اطلاع رسانی مانند روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون نیز برای جا نماندن از قافله اطلاع رسانی و ارتباط مطلوب‌تر با مخاطبان خود در کنار انتشار سنتی اطلاعات و اخبار خود اقدام به ایجاد وب سایت‌های اطلاع رسانی، نسخه‌های الکترونیکی و حتی روزنامه‌های آن لاین کردند. نا گفته پیداست که استفاده‌ی درست و بهینه از اینترنت این فرصت را به روابط عمومی می‌دهد تا با اطلاع رسانی دقیق و به لحظه، ضمن کاهش فاصله‌ی زمانی اطلاع رسانی و افزایش مخاطبان خود، در تعاملی دوسویه( آف لاین و آن لاین )، علاوه بر آگاهی از نقاط ضعف و قوت سازمان خود، نسبت به اصلاح نقاط ضعف و اقناع افکار عمومی و ساختن تصویری درست و درخور از سازمان در اذهان عمومی، گام های مؤثرتری بردارند. بدون شک درک درست کارگزاران روابط عمومی از پدیده ی اینترنت و نقش آن در عرصه‌ی اطلاع رسانی با توجه به شمار میلیونی مخاطبان و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی، به آن ها این امکان را خواهد داد تا در جهت منافع سازمانی و ملی خویش مفید تر و مطمئن تر از گذشته حرکت کنند.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره علمی روابط عمومی اعلام شد.

آخرین مهلت ارسال آثار به سومین سمپوزیوم علمی روابط عمومی ‪ ۵‬مرداد ماه ‌امسال اعلام شد. مسوول اجرایی سمپوزیوم روز جمعه به ایرنا گفت: سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی ‪ ۱۷‬و ‪ ۱۸‬مردادماه در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود. "مسعود حاجی خانی" افزود: مهمترین محور کاراین سمپوزیوم "برنامه‌ریزی و سنجش اثر بخشی برنامه‌های روابط عمومی" است. وی افزود: این جشنواره در بخش‌های "آثار قلم پژوهشگران و متخصصان روابط عمومی" و "برترین‌های برنامه‌های علمی روابط عمومی" برگزار می‌شود. حاجی خانی ادامه داد: از دیگر بخش‌های این سمپوزیوم می‌توان به "بهترین آثار روابط عمومی‌ها در زمینه اثربخشی برنامه‌های روابط عمومی" اشاره کرد که برگزیدگان در تمامی بخش‌ها معرفی و به آنها لوح تقدیرونشان ویژه سمپوزیوم داده خواهد شد. همچنین تندیس طلایی سمپوزیوم به بهترین اثر در مجموعه بخش‌های مسابقه اهدا خواهد شد.

«روابط عمومی» معمار نظام ارتباطات با مخاطبان

روابط‌عمومی مجموعه‌یی از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه‌های علمی و هنری به ارتباط با درون سازمان و بیرون سازمان پرداخته و از یک طرف به منظور کسب نظرات، انتظارات و خواسته‌های آن‌ها و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی، آگاه کردن، ترغیب کردن و ایجاد وحدت و همدلی می‌پردازند و با تجزیه و تحلیل گرایش‌های مخاطبان و افکار عمومی برای رسیدن به تفاهم تلاش می‌کند. به گزارش خبرنگار سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلا‌مرضا کاظمی‌دینان‌ در وبلاگ خود به نشانی http://kazemidinan.blogfa.com نوشته است: مدیران سازمان‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت داشتن مدیرتی و مفاهیم نوین در روابط عمومی را احساس می‌کنند، اگر چه برخی معتقدند که روابط عمومی را باید در عمل آموخت و تجدید کرد، اما تئوری‌های مورد بحث در روابط عمومی مسیر پرنشیب و فراز آزمون و خطا را بر ما هموار می‌سازد. امروز روابط عمومی را معمار نظام ارتباطات با مخاطبان سازمان چه در داخل و چه در خارج می‌دانند. زیرا می‌توان ایجاد ارتباط در درون و بیرون به منظور توزیع اطلاعات، تعادل و تعامل میان کارکنان، ایجاد تعهد و انگیزش بیشتر کارکنان و بالاخره کاهش استرس و تضاد میان آنها، از سوی دیگر ایجاد ترغیب، اقتاع، تفاهم، آگاهی در مخاطبان را توسط روابط عمومی مشاهده نمود. در این تردیدی نیست که روابط عمومی‌ها با توجه به ماهیت و کارکردشان موجه‌ترین واحد برای پاسخ‌گویی در سازمان‌ها محسوب شده و به‌عنوان سخنگوی دستگاه باید جوابگو و اطلاع‌رسان پیام‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در ارتباط با مخاطب و اقشار مختلف باشند. به بیان دیگر تلقی تعریف رایج از روابط عمومی به‌عنوان چشم، گوش و زبان سازمان نیز حکایت از مقام و جایگاه پاسخگویی روابط عمومی در سازمان دارد. هرچند که متأسفانه امروز کمتر روابط عمومی توفیق اجرای کامل این وظیفه را در سازمان و به نحو مطلوب داشته است که عمده علت قرار نداشتن بسیاری از روابط عمومی‌ها در جایگاه سازمانی و تشکیلاتی مناسب و عدم بهره‌مندی از اقتدار و اختیار عمل و حمایت مدیران ارشد و هم چنین گماردن افراد غیر متخصص و ناآگاه در روابط عمومی و در نهایت نداشتن اطلاعات کافی است که آنان را در اجرای این وظیفه و رسالت خطیر پاسخگویی ناتوان ساخته است. یک روابط عمومی کارآمد برای پاسخگویی باید شناخت کافی از ابزارهای پاسخگویی داشته باشد و از سویی با تخصص بهره‌گیری مناسب از ابزارها آشنا باشد که مهم‌ترین ابزار پاسخگویی روابط عمومی‌ها در ارتباط با مخاطبان رسانه‌های جمعی هستند که رسانه‌های جمعی به‌عنوان حلقه واسط اطلاع رسانی بین دولت و اقشار مختلف مردم بیشترین و مؤثر‌ترین نقش را ایفا گر هستند. برای این‌که بتوان با مخاطبان سازمان‌ها ارتباط صحیح و مناسب بر قرار کرد روابط عمومی ها باید از روش‌ها و ابزارهای ارتباطی، نوشتاری و گفتاری، دیداری و شنیداری بهره‌جوید تا بتواند به مسئولیت مهم و حساس خود در سازمان عمل نماید. ابزارها و وسایل زیادی جهت برقراری ارتباط یا انتقال پیام وجود دارند که رادیو و تلویزیون یکی از آنها است که با استفاده‌ی به جا و بهینه از دیگر وسایل برای اطلاع‌رسانی و آگاه کردن می‌تواند ما را به اهدافمان برساند.

آیین‌نامه روابط عمومی دستگاههای دولتی تدوین شد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت:‌ آیین نامه 10 ماده‌ای روابط عمومی دستگاههای دولتی تدوین شده و طی روزهای آینده از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود. محمد پاریاب پنجشنبه در نشست مدیران روابط عمومی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، افزود:‌ طی هفته گذشته برای اولین بار دولت سیر مراحل قانونی اصلاح روابط عمومی‌ها را مورد توجه قرار داد و علاوه بر تدوین آیین نامه روابط عمومی ها، روز 27 اردیبهشت ماه را نیز به عنوان روز ملی روابط عمومی مصوب کرد. وی ادامه داد:‌ البته ممکن است با این آیین نامه همه مشکلات روابط عمومی‌ها حل نشود اما این آیین نامه یک بستر قوی برای اصلاح ساختاری روابط عمومی هاست که مطابق آن با توجه به اهداف و وظایف پیش بینی شده برای روابط عمومی ها، امکانات حداقلی مورد نیاز روابط عمومی ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. دبیر شورای اطلاع رسانی دولت اضافه کرد: بر اساس این آیین نامه، روابط عمومی ها موظف به استخدام و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی یا رشته‌های نزدیک به آن مانند رشته ارتباطات شدند و شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استانها که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و اختیارات کافی به آنها تفویض شده است، باید زمینه جذب این افراد را فراهم کنند. وی گفت: روابط عمومی‌های دستگاهها بر اساس آیین نامه جدید ملزم به تعامل با رسانه ها به عنوان یک ضرورت شدند، همچنین از دستگاهها خواسته شده است نسبت به طراحی و فعال سازی پایگاههای اینترنتی اطلاع رسانی در سطح وزارتخانه‌ها اقدام کنند تا خروجی ملموس و علمی داشته باشند. پاریاب اضافه کرد: همه تلاش دولت این است که دغدغه مقام معظم رهبری، در مورد اطلاع رسانی مناسب به مردم رفع شود و با تمام توان در این زمینه گام بر می‌دارد و امیدواریم سال آینده بتوانیم گزارش قابل قبولی از فعالیت در این عرصه خدمت ایشان ارائه کنیم. وی گفت: وزارت بهداشت و برخی دانشگاههای علوم پزشکی گاهی اخباری در مورد اکتشافات و موفقیتها منتشر می‌کنند که بعد از مدتی بررسی نمونه‌های عینی آن نشان می‌دهد ماجرا آن طور که اعلام شده نبود است یا سطح آن در حد گفته شده نیست به همین علت باید از این پس اعلام اختراعات، اکتشافات و نوآوریها مطابق یک چارچوب و ضوابط تعریف شده اعلام شود که قابل دفاع باشد. دبیر شورای اطلاع رسانی دولت افزود: یکی از مناسبتهای کلیدی در هفته دولت روز پزشک در اول شهریور است این فرصت مناسبی است که وزارت بهداشت برای اعلام دستاوردهای خود در بخشهای مختلف از جمله نوآوریها برنامه ریزی کند. وی گفت: یکی از ضعفهای روابط عمومی‌ها کمبود نیروی متخصص در این بخشهاست، در زمان حاضر آمارها نشان می‌دهد کمتر از 12درصد نیروهای روابط عمومی های کشور کارشناس این حوزه هستند، بنابراین لزوم استفاده از نیروهای کارشناس و آموزش نیروهای این بخشها جدی است. پاریاب افزود: یکی از اقداماتی که روابط عمومی‌های وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی می‌توانند در آن موثر باشند، اطلاع رسانی و معرفی ظرفیتهای کشور در زمینه گردشگری سلامت است که آیین نامه آن با همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود. دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت:‌ روابط عمومی ها در کشور ما یک سابقه 53 ساله دارند اما روابط عمومی ها هم مانند جریان روشنفکری از همان زمانی که وارد شد بیمار بود، اولین روابط عمومی در کشور ما در شرکت نفت و در مسجد سلیمان خوزستان بود که برای توجیه اهداف استعمار فعال شده بود. وی افزود: کج نهاده شدن خشت اول روابط عمومی در ایران باعث شد در تمام طول این سالها شاهد یک نگاه بومی و صحیح به روابط عمومی در کشور نباشیم، در تمام این سالها فقط 60 کتاب در مورد روابط عمومی در کشور چاپ شده است، یعنی سالی یک کتاب، که قریب به اتفاق آنها ترجمه مقالات و کتب خارجی بوده است.