پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

پژوهشکده مجازی روابط عمومی

پیش بسوی فراگیری روابط عمومی...

کشته شدن ۸۸ خبرنگار در جهان در سال ۲۰۰۹

طبق اعلام انجمن جهانی روزنامه و ناشران خبری، دست کم 88 خبرنگار تاکنون در سال جاری میلادی در جهان کشته شده‌اند.به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش انجمن جهانی روزنامه و ناشران خبری (WAN - IFRA) که در نشست مدیران روزنامه در کنفرانس کنگره جهانی روزنامه و مجمع جهانی دبیران در حیدرآباد هند ارایه شد، طی یک دهه گذشته بیش از 750 خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.کشتار هفته گذشته در فیلیپین که طی آن دست کم 30 خبرنگار جزء 57 شهروند کشته شده بودند، حدود یک سوم از آمار خبرنگاران کشته شده امسال را تشکیل داد و مرگ‌بارترین حمله به کارکنان رسانه‌یی در تاریخ مطبوعات شناخته شد.

حدود 35 خبرنگار تاکنون در سال جاری میلادی در فیلیپین کشته شده‌اند که این کشور را خطرناک‌ترین نقطه جهان برای خبرنگاران ساخته است.

در میان کشورهایی که در گزارش WAN-IFRA آمار قبل توجهی دارند، هشت خبرنگار کشته شده در پاکستان، هفت نفر در مکزیک، شش نفر در سومالی و پنج نفر در روسیه به چشم می‌خورد.

آمار 88 خبرنگار کشته شده در سال 2009 از سال 1998 به این سو، پس از 110 کشته در سال 2006 و 95 کشته در سال پس از آن، خونین‌ترین سال برای مطبوعات به شمار می‌رود.

همچنین در این گزارش که تصویری از خصومت و ارعاب گسترش‌یافته علیه مطبوعات در قاره‌های مختلف را ترسیم کرده، تصریح شده که صدها کارمند رسانه‌ها در طول انجام وظیفه در طی یک سال گذشته دستگیر شده و دست کم 170 نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

از جمله مشکلات بی‌شمار ذکر شده در این گزارش زندانی شدن خبرنگاران در چین، سانسور گسترده در برمه و نابردباری دولت‌ها در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی است.

در این گزارش همچنین به سوءاستفاده از قانون افترا و اغتشاش در آفریقا، حمله به خبرنگاران تحقیق کننده در آمریکای لاتین و مجازات آن‌ها در اروپا و آسیای مرکزی اشاره شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد