پادکست به سرعت در ایران معرفی شد، حتی سریعتر از دیگر فنآوریهای
ارتباطی و اطلاعاتی. با این همه، ضریب نفوذ آن اندک بود و بعد از سه الی
چهار سال به شدت افول کرد. بسیاری از مردم نمیدانند پادکست چیست. بدیهی
است، در چنین فضایی حتی فرصت کشف قابلیتهای پادکست به میان نیاید. شاید
به نظر عدهای پادکست دیگر به تاریخ پیوسته باشد. ولی، رشد روزافزون آن در
آمریکا و اروپا نشان میدهد که پادکست هنوز زنده است و عده بیشماری
قابلیتهای آن را میشناسند و از این قابلیتها استفاده میکنند.
پادکست،
با شرایطی میتواند تبدیل به رسانه جمعی کوچک هم بشود. این رسانه که از
نظر سازمان تولید کاملا متفاوت و سبکتر از رسانههای جمعی بزرگ است، این
قابلیت را دارد که در پارهای از مواقع و موارد به کار آید. بدون شک،
تاریخیت رسانههای مختلف و فرهنگ رسانهای جامعه ایران بر نحوه تعریف و
استفاده از این رسانه موثر خواهد بود. این تاریخیت و فرهنگ رسانهای حتی
بر نحوه هماهنگ شدن این رسانه با رسانههای بزرگ نیز تاثیر خواهد گذاشت.
در شرایطی که محدودیتهایی بر عملکرد رسانههای بزرگ در کشور وجود دارد،
استفاده از رسانههای کوچک که از پویایی و تحرک بیشتری برخوردار هستند،
شاید گرهگشای برخی از مسائل رسانههای ما باشد.
در هر حال آنچه در
این کتاب به بحث گذاشته شده، تنها گوشههایی از مباحث مربوط به پادکست است
که به صورت بینرشتهای مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب در قالب هفت مقاله زیر تنظیم شده است:
ـ پادکست، ذرهای شدن و عرصه عمومی / مسعود کوثری
ـ بررسی کاربردها و اثرات پادکستینگ بر ارتباطات سازمانی و پخش عمومی / مهدی منتظرقائم و فاطمه جناباصفهانی
ـ پادکست، صدایی خاموش در فضای مجازی / معصومه شهبندی
ـ پادکست، رسانه سبک زندگی / حسین حسنی
ـ پادکست، امروز و فردا / مصطفی قوانلو قاجار
ـ پادکست؛ تهدیدی جدید یا فرصتی ارزشمند / محمدمهدی لبیبی
ـ حسن و آوا / محمد مهدی رجا
پادکست و آینده رادیو را دفتر پژوهشهای رادیو در 102 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و بهای 1200 تومان چاپ و منتشر کرده است.